Pagini
- Pagina de pornire
- Despre mine
- Dezvoltare personală
- Linkuri psihologie și sociologie + dezvoltare personală
- Diferite linkuri
- Despre Țara Sfântă
- Predici
- Filme
- Softuri utile
- Rugăciuni
- Povești moralizatoare
- Conferințe
- De pe Facebook adunate
- Materiale pentru religie ortodoxa
- Colinde
- Citate
- Sunete de relaxare
- Cărți
- Programe pc gratuite
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Destinatii turistice
- Pagina dedicat videografiei (pasiune)
- Cântece istorice/patriotice
- Să-i ajutăm pe cei de lângă noi
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Să ne mai amuzăm
- Versetul zilei
Bine ați venit!
Doamne Iisus Hristoase, Dumnezeu nostru, binecuvintează cu binecuvântarea Ta cea cerească pe toți cei ce vor citi acest blog. Deschide-le lor inima ca să înțeleagă cuvintele din el. Ferește-i de toată rătăcirea și Te preamărește în viața lor, făcându-i instrumente ale voinței Tale sfinte.
Faceți căutări pe acest blog
sâmbătă, 16 iunie 2012
Concursul Biserica Mea
miercuri, 16 mai 2012
Sfanta Liturghie în amintirea Parintelui Teofil Paraian-2012
vineri, 13 aprilie 2012
Prohodul Domnului 2012-Parohia Ortodoxă Satchinez
sâmbătă, 7 ianuarie 2012
Botezul Domnului în Evanghelia după Marcu - Adrian Agachi
Botezul
Domnului în Evanghelia după Marcu
Adrian
Agachi
Botezul Domnului este
unul dintre cele mai importante momente ale activităţii Sale mântuitoare.
Fiecare dintre cei patru Evanghelişti ne-a oferit o relatare cu privire la
acest aspect şi, în fiecare din textele respective, descoperim amănunte
importante din punct de vedere teologic.
Deşi reprezintă în continuare o
problemă dificil de rezolvat, pentru unii cercetători motivele pentru care
Domnul a ales să Se boteze, cu toate că nu avea nici un păcat, sunt destul de
clare. Cum privesc însă acest eveniment cei patru Evanghelişti?
Ieşirea Domnului din apă
şi pogorârea Duhului
Mărturia Sfinţilor Evanghelişti este
cea mai importantă pentru că ei au fost fie cei mai apropiaţi ca timp de
perioada respectivă (Matei, Marcu, Luca), fie chiar martori oculari ai
evenimentului botezării Domnului (Ioan). Având în vedere că majoritatea cercetătorilor
consideră Evanghelia după Marcu drept cea mai veche dintre toate cele patru, am
decis să alegem varianta cronologică pentru prezentarea textelor care conţin
relatări despre Botezul Domnului. "Şi în zilele acelea, Iisus a venit din
Nazaretul Galileii şi S-a botezat în Iordan de către Ioan. Şi îndată, ieşind
din apă, a văzut cerurile deschise şi Duhul ca un porumbel coborându-Se peste
El. Şi glas s-a făcut din ceruri: Tu eşti Fiul Meu cel iubit, întru Tine am
binevoit" (Mc. 1:9-11). Deşi la prima vedere textul pare destul de sărac
în detalii, el cuprinde o serie de amănunte importante. Modalitatea botezării
Domnului pare a fi fost cea prin afundare, având în vedere că botezul
administrat de Sfântul Ioan păstra influenţe iudaice din acest punct de vedere.
Un alt amănunt esenţial apare în versetul 10, acolo unde ni se spune că Iisus a
ieşit din apă, iar Duhul Sfânt S-a pogorât asupra Sa. Desigur, această
ridicare, completată de o coborâre, are un anumit sens şi a fost remarcată de
Sfinţii Părinţi. Hristos sfinţeşte firea umană ridicând-o în sânul Sfintei
Treimi, iar Duhul Sfânt se pogoară pentru a întemeia Biserica şi a îmbogăţi
spiritual noua comunitate. Aici, această ridicare a Domnului şi pogorâre a
Duhului au un caracter profetic. Cunoaştem faptul că Biserica urma să fie
întemeiată la Cincizecime, iar urcarea firii umane în Sfânta Treime s-a
petrecut odată cu Înălţarea Domnului. În altă ordine de idei, pogorârea Duhului
sub forma unui porumbel aminteşte, în opinia cercetătorului american Everett Ferguson,
de momentul anterior creaţiei din Cartea Facerii. În capitolul 1:2 al Facerii
citim că Duhul Sfânt se purta pe deasupra apelor. Verbul din limba greacă
folosit aici are inclusiv sensul de reprezentare a zborului unei păsări. Un alt
moment din Vechiul Testament al cărui ecou îl regăsim aici este cel al
trimiterii unui porumbel de către Noe pentru a observa dacă pământul era uscat
după desfăşurarea potopului (Fac. 8:8-11).
Psalmul 2 şi Proorocia
lui Isaia
În cursul versetului 11, regăsim două
trimiteri la Psalmul 2, respectiv Proorocia lui Isaia. În primul dintre aceste
texte este precizat: "Domnul a zis către Mine: Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi
Te-am născut!" (Ps. 2:7). Aici, doar o parte din acest verset este citat
în Evanghelia după Marcu. Dumnezeu-Tatăl Îl identifică pe Hristos ca fiind nu
doar un simplu om, ci Însuşi Fiul Său. Al doilea text care aparţine Proorociei
lui Isaia cuprinde informaţii cu privire la pogorârea Duhului Sfânt: "Iată
Sluga Mea pe Care o sprijin, Alesul Meu, întru Care binevoieşte sufletul Meu.
Pus-am peste El Duhul Meu şi El va propovădui popoarelor legea Mea" (Is.
42:1). Comentând aceste alegeri, Everett Ferguson afirmă: "Combinaţia
psalmului 2:7 cu Isaia 42:1 trimite la faptul că Iisus este atât Regele
mesianic, cât şi Servitorul care trebuie să pătimească. Iisus primeşte astfel,
la Botez, atât Duhul Sfânt, cât şi confirmarea filiaţiei Sale. Aceste două
idei, desigur, într-un sens mult diminuat, erau esenţiale în cadrul Botezului
creştin: primirea darului Duhului Sfânt şi încorporarea sau adoptarea ca
"fiu al lui Dumnezeu" (Baptism in the Early Church..., p. 101).
Observăm prin medierea acestui comentariu că, în cursul botezării Sale, Hristos
îşi manifestă toate cele trei funcţii esenţiale: Împărat, Profet, Învăţător. El
profeţeşte extinderea Botezului şi necesitatea sa pentru intrarea în
comunitatea creştină, anticipând astfel şi învăţătura esenţială despre
conţinutul actului baptismal, dar şi propriile Patimi (la care se va referi ca
la un Botez - vezi Mc. 10:38). De asemenea, Iisus Se revelează ca Fiu al lui
Dumnezeu şi Împărat, dar şi ca Servitor, şi Pătimitor în egală măsură.
Diferenţa dintre Botez şi
viziune
Protestantismul modern, în special
cel influenţat de exegeza lui Bultmann, a trasat o diferenţiere între momentul
Botezului Domnului şi cel al viziunii pogorârii Sfântului Duh asupra Sa.
Bultmann însuşi a afirmat că recunoaşte Botezul Domnului drept un fapt istoric
real, dar consideră o simplă legendă pogorârea Sfântului Duh sub forma unui
porumbel. S-a ajuns destul de repede la situaţia în care momentul pogorârii
Duhului Sfânt a fost interpretat drept o simplă intrare într-o stare
cataleptică a Domnului (mai multe informaţii la Richard E. DeMaris,
"Possesion, Good and Bad - Ritual, Effects and Side-Effects: The Baptism
of Jesus and Mark 1.9-11 from a Cross-Cultural Perspective", JSNT 80
(2000), pp. 2-4). Desigur, nu putem susţine asemenea idei contrare nu doar
mărturiilor evanghelice, ci şi învăţăturii Bisericii despre Persoana şi
lucrarea de mântuire a Domnului. În opinia noastră, evenimentul Botezului nu
poate fi separat de cel al pogorârii Duhului Sfânt. Aşa cum afirmă Sfântul
Irineu de Lyon, Fiul şi Duhul Sfânt sunt cele două mâini ale Tatălui. Pavel
Evdokimov a dezvoltat această afirmaţie într-o contribuţie teologică veritabilă
privind lucrarea comună a Fiului şi a Duhului Sfânt, care îşi pregătesc
reciproc acţiunile în cursul istoriei.
Inferioritate şi
superioritate
În finalul articolului său privind
importanţa relatării Sfântului Evanghelist Marcu cu privire la Botezul
Domnului, Richard E. DeMaris afirma: "Pasajele narative care amintesc
actul baptismal din Evanghelia după Marcu îl plasează pe Iisus, despre care
comunitatea ştia că îi este superior lui Ioan în situaţia inferioară a celui
botezat. În acelaşi timp, Ioan, cel considerat inferior, este pus în situaţia
superioară a celui care administrează Botezul. Această poziţionare anticipează
şi contrazice o eventuală ierarhizare care era plauzibilă între cel care boteza
şi cel care era botezat" ("Possesion, Good and Bad - Ritual, Effects
and Side-Effects...", p. 22). Considerăm că opinia exprimată de Richard
DeMaris este corectă până la un punct. Desigur, cercetătorul doreşte să susţină
aici părerea generală a comunităţilor protestante cu privire la imposibilitatea
existenţei unui ierarhii stabile. aşa cum este ea întâlnită în Biserica
Ortodoxă şi cea Romano-Catolică. Explicaţia ortodoxă însă pentru această
inversare a rolurilor petrecută la Botezul Domnului este mult mai simplă.
Hristos S-a smerit în momentul respectiv, arătând că nu a venit să fie slujit,
ci să slujească şi să Îşi ofere viaţa pentru mântuirea oamenilor (Mc. 10:38 -
botezul ca anticipare a Patimilor). În nici un caz nu avem de-a face aici cu o
contrazicere totală a ierarhiei, aşa cum afirmă DeMaris. Ceea ce este util din
concluziile cercetătorului american rămâne doar ideea că Iisus acceptă situaţia
inferioară a celui botezat. Ceea ce ignoră DeMaris este faptul că Iisus nu a
avut nevoie de viziunea ulterioară Botezului pentru a realiza că este Fiul lui
Dumnezeu şi nici că Ioan şi Iisus nu ştiau de la bun început cine este mai
mare. Cuvintele Domnului adresate Sfântului Ioan: "Lasă acum, că aşa se cuvine
nouă să împlinim toată dreptatea" (Mt. 3:15) sunt destul de clare şi nu
lasă loc de interpretări. Vom continua analiza textelor evanghelice care
amintesc de Botezul Domnului cu cele oferite de Luca şi Matei în materialul
următor[1].
[1] Adrian
Agachi, „Botezul Domnului în Evanghelia după Marcu” în ziarul Lumina, Marţi, 10 mai 2011, http://ziarullumina.ro/patristica/botezul-domnului-evanghelia-dupa-marcu.
vineri, 6 ianuarie 2012
Mărturisirea de credinţă şi Botezul în Sfintele Evanghelii - Alexandru CHITUŢĂ
Mărturisirea de credinţă şi Botezul în Sfintele
Evanghelii
Alexandru CHITUŢĂ
În cult se exprimă
doxologic învăţătura de credinţă, existând o adevărată simbioză între doctrină,
cult şi morală - lex credendi, lex orandi, lex agendi. Botezul creştin este
fundamentul eforturilor întreprinse pentru realizarea unităţii Bisericii, precum
şi temei pentru "misiunea în unitate". Astfel că mărturisirea
credinţei şi cateheza sunt chemate să ţină mereu "viu şi lucrător"
Cuvântul lui Dumnezeu, sfinţit prin Hristos. Credinţa Bisericii este temeiul
obiectiv al validităţii Botezului şi deci al lucrării lui mântuitoare. Credinţa
este, de pildă pentru Tertulian, uşa Botezului şi materia indispensabilă a
acţiunii sale.
Credinţa şi
mărturisirea au fost întotdeauna corelative. O mărturisire sub formă de crez a
Învierii lui Hristos din Noul Testament este urmată de formula "Astfel am
propovăduit şi voi aşa aţi crezut" (1 Cor. 15, 3-11). Această
"corelaţie devine clară, afirmă Jaroslav Pelikan, în reiterările şi
permutările acestor doi termeni, a crede şi a mărturisi (adesea în combinaţie
cu un al treilea termen, a învăţa), în limbajul crezurilor şi mărturisirilor
de-a lungul istoriei creştine. Un fragment credal timpuriu, atribuit de obicei
secolului al III-lea sau al IV-lea, începe cu cuvintele: (Cineva) mărturiseşte
credinţa", iar Crezul apusean de la Sardica, de la mijlocul secolului al
IV-lea, deşi a fost respins ca heterodox, vorbeşte despre "tradiţia şi
credinţa şi mărturisirea catolice şi apostolice".
Implicaţiile
comunitare ale fiecărui act sfinţitor fac pe teologul Pavel Evdokimov să vadă
şi în această situaţie ocazia unui angajament al naşilor faţă de comunitate, în
privinţa vieţii ce urmează să ducă neofitul. Naşii şi familia spirituală din
Biserică mărturisesc credinţa câştigată prin Taină, căci copilul nu poate fi
considerat separat de părinţi - sau chiar de bătrânii lui care au crezut.
Scriptură şi Botez
În textele
Vechiului Testament erau ascunse în cuvinte Cele trei Persoane ale Sfintei
Treimi, dar la Botezul/Teofania Domnului, Ele se revelează ca atare: Duhul lui
Dumnezeu în chip de porumbel, peste Fiul, despre Care Tatăl din cer spune:
Acesta este Fiul Meu cel iubit. Avem dintr-odată pe Cei Trei împreună,
descoperiţi de asemenea înainte de momentul în care Iisus urma să-şi înceapă
propovăduirea, propovăduire în care va vorbi întotdeauna despre Tatăl, va vorbi
despre Sine ca despre Fiul şi va descoperi pe Duhul Sfânt.
Darul
profetic-mesianic, duhovnicesc al lui Iisus este legat de proclamarea
dumnezeiască: "Tu eşti Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit"
(Mc. 1, 11), respectiv "acesta este Fiul Meu cel iubit" (Mt. 3, 17).
Ce vrea să ne spună această proclamaţie a lui Iisus ca "Fiu"? Această
formulă de adresare preia în mod evident ritualul împărătesc israelit din Ps.
2, 7: "Fiul Meu eşti Tu, eu astăzi Te-am născut", care are deja
dimensiuni mesianice - "Cere de la Mine şi-Ţi voi da neamurile moştenirea
Ta şi stăpânirea Ta, marginile pământului". "În momentul
întronizării, regele este declarat Fiu al lui Dumnezeu." Iisus Domnul S-a
înţeles pe Sine, în relaţia cu Dumnezeul Său şi Tatăl, ca Fiul, ca Fiul iubit,
ca singurul sau ca Fiul Unul Născut. Iată motivul pentru care Mântuitorul a
venit la Ioan, la Iordan, ca să se supună practicii Botezului iniţiat de către
acesta. Şi-a dat prilejul de a fi descoperit în vederea a ceea ce trebuia să
urmeze, adică să aibă o mărturie despre Sine, pentru ca învăţătura Sa să fie
primită de oameni ca din partea lui Dumnezeu. Prodromos e cel care pregăteşte
drumul. Eu sunt Înaintemergătorul, precum a zis profetul: Gătiţi calea
Domnului, drepte faceţi cărările Lui, neteziţi văile şi dealurile, faceţi-le
drepte, pregătiţi drumul. Eu sunt cel care Îi pregăteşte drumul, dar nu sunt eu
Mesia. Vine după mine Cel ce a fost înainte de mine. Ioan mărturiseşte astfel
eternitatea lui Iisus ca Fiu al lui Dumnezeu. Acesta vă va învăţa pe voi toate.
Eu nu sunt vrednic să-I dezleg nici cureaua încălţămintei. Prin această
declaraţie, Ioan Îl acredita pe Iisus ca Cel ce trebuia să vină.
Mărturia Sfântului Ioan
Botezătorul
Sfântul
Ioan dezvăluie mulţimilor, uluite şi încă nedumerite, apropiata ivire a lui
Mesia, Fiul Tatălui, născut mai înainte de toţi vecii, care le va dărui prin
botez darul Sfântului Duh. Ulterior, adică după Botez, Ioan va da o mărturie şi
mai completă lui Hristos, dar înainte de această nouă iluminare esenţa
mesajului său cu privire la Iisus va fi axată pe reliefarea rolului de
împărţitor al Duhului Sfânt. "Tot înainte de Botez, Sfântul Ioan mai
descoperă şi altă faţetă a personalităţii lui Mesia, şi anume aceea de
judecător. Hristos nu se va mărgini să boteze cu Duh Sfânt şi cu foc, El va lua
lopata în mâini ca să cureţe aria şi să adune grâul în jitniţa Sa, iar pleava o
va arde cu foc nestins (Lc. 3, 17; Mt. 3, 12). Botezătorul, precursor al
Mântuitorului, foloseşte aici parabola şi exprimarea simbolică spre a arăta
rolul lui Mesia care nu se va mărgini la sfinţirea naturii umane. El intuieşte
aici, pe linia profetismului veterotestamentar, caracterul înfricoşător al
venirii lui Mesia, coborât printre oameni nu numai spre a aduce pacea, dar şi
dezbinarea (Lc. 3, 51). Hristos vine spre a curăţi aria, care este lumea, spre
a face posibilă despărţirea dintre cei ce se vor mântui şi ceilalţi,
oferindu-le însă tuturor posibilitatea de a opta pentru El şi de a se
salva."
Deci, pe
lângă descoperirea lui Dumnezeu, Care spunea: "Acesta este Fiul Meu cel
iubit", se adăuga şi Ioan, cu autoritatea lui de profet pe pământ, să-L
mărturisească pe Iisus ca pe Cel care trebuia să vină, să fie Mântuitorul. Şi
aceasta o făcea în momentul în care Mântuitorul ieşea la propovăduire. Am putea
zice chiar că Mântuitorului îi trebuia această acreditare din partea unei
personalităţi ca Ioan Botezătorul, în faţa poporului. La fel ca şi botezul lui
Ioan, şi botezul primilor creştini era o expresie a pocăinţei şi credinţei
(Fapte 2, 38, 41; 8, 12).
Necesitatea botezării în
numele Sfintei Treimi
Întrebarea
crucială este dacă putem descoperi în mărturiile legate de botezul lui Ioan
vreun argument care să susţină existenţa unei mărturisiri de credinţă. În mod
direct nu beneficiem de acest aspect, dar indirect există o dovadă care ne
poate ajuta în acest sens. "Deci, zicea Ioan mulţimilor care veneau să se
boteze de el: "Pui de vipere, cine v-a arătat să fugiţi de mânia ce va să
fie? Faceţi, dar, roade vrednice de pocăinţă şi nu începeţi a zice în voi
înşivă: Avem tată pe Avram, căci vă spun că Dumnezeu poate şi din pietrele
acestea să ridice fii lui Avraam"" (Lc. 3, 7-8). Bineînţeles,
versetele acestea nu par a susţine la prima vedere existenţa unei mărturisiri
de credinţă, dar nu trebuie să ne grăbim în afirmarea unei concluzii. Sfântul
Ioan spune foarte clar că sunt necesare chiar şi pentru acest "botez"
roade vrednice de pocăinţă. Aceste roade pot fi părerea de rău, părăsirea păcatelor
şi urmarea virtuţilor. Ştim că mulţumile îşi mărturiseau păcatele înainte de a
fi botezaţi. Şi totuşi acest verset mai conţine un amănunt nu foarte clar la
prima vedere: urmarea dreptei credinţe. Sfântul Ioan Botezătorul le cere
iudeilor să nu fie mândri că sunt singurul popor care crede în adevăratul
Dumnezeu. Ceea ce le cere este să lepede mândria şi să aibă o credinţă curată.
Indirect, iudeilor li se cere o mărturisire de credinţă. Nu o mărturisire de
credinţă în existenţa lui Dumnezeu, şi în faptul că mărturisindu-L pe Dumnezeu
trebuie să rămână smeriţi. La Botezul Domnului, Sfânta Treime este prezentă,
dar Ioan, cu mult înainte de acest eveniment, mărturisise dumnezeirea Fiului
întrupat şi descoperise ucenicilor săi şi mulţimilor faptul că Acesta va boteza
cu "Duh Sfânt şi cu foc". Sfântul Ioan Botezătorul prefigurează cu o
subtilitate deosebită ceea ce Mântuitorul va dezvălui direct Apostolilor după
Înviere: necesitatea botezării în numele Sfintei Treimi.
Naşterea din apă şi din
Duh
Dacă
Sfinţii Evanghelişti Matei şi Luca ne prezintă genealogia după trup a Domnului
nostru Iisus Hristos (Mt. 1 şi Lc. 3), spunându-ne cum S-a născut ca om, din
Fecioară, Cel ce Se născuse din Tatăl "mai înainte de toţi vecii",
Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan ne spune cum se poate naşte omul de la
Dumnezeu. Este atât de impresionant a se gândi cât de delicat lucrează Dumnezeu
cu omul; nu e nimic forţat, uluitor, artificial în această lucrare. Mai întâi
omul, Fecioara, primeşte să nască pe Dumnezeu după trup, pentru ca apoi
Dumnezeu să-l nască pe om din apă şi din Duh; mai întâi omul, Iosif îl adoptă
pe Fiul lui Dumnezeu făcut Om, pentru ca apoi omul sfinţit prin Botez să fie
înfiat de Dumnezeu; mai întâi El vine la noi în modul cel mai delicat şi mai gingaş
imaginabil, ca prunc nevinovat într-o iesle din Betleem, pentru ca noi să putem
cât mai firesc să ne apropiem de El şi, primindu-L, să fim primiţi noi înşine
de Dumnezeu. "Celor câţi L-au primit (pe Hristos), care cred în Numele
Lui, le-a dat putere ca să facă fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici
din dorinţă trupească, nici din dorinţă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au
născut" (In. 1, 12-13). Taina acestei naşteri din Dumnezeu o dezvăluie
Mântuitorul Însuşi lui Nicodim: "Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va
naşte cineva de Sus, nu va putea să vadă Împărăţia lui Dumnezeu" (In. 3,
3). Întrucât Nicodim a fost contrariat de o astfel de afirmaţie, Mântuitorul îi
explică: "De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să
intre în Împărăţia lui Dumnezeu" (In. 3, 5). Naşterea "de la (sau
din) Dumnezeu" din prologul Evangheliei a IV-a este numită în capitolul al
III-lea naştere "de sus", naştere "din apă şi din Duh" sau
naştere "din Duh". În această lucrare minunată, Dumnezeu este Cel
care naşte şi noi suntem cei care ne naştem. Această naştere din nou, naşterea
de la Dumnezeu, are loc prin baia Botezului. Mântuitorul nu S-a botezat pentru
a se curăţa El, ci pentru a sfinţi apele, pentru a putea uni puterea
vivificatoare a Duhului Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, cu apa.
Menţionând
naşterea din apă şi din Duh, Mântuitorul a avut desigur în vedere Taina
Botezului, care avea să deschidă omenirii porţile Împărăţiei, după ce El va fi
Înviat din morţi. În convorbirea cu Nicodim, Hristos a dezvăluit deci
componenta pnevmatică a Împărăţiei. El a tălmăcit astfel indirect şi
semnificaţia Botezului Său, preludiu la întemeierea Împărăţiei. Pentru a intra
în Împărăţie, omul va trebui să se schimbe până în adâncurile fiinţei sale,
prefacere împlinită sub acţiunea sfinţitoare a Duhului.
Mântuitorul
Hristos este cel care ne arată importanţa de netăgăduit a Botezului: "Cel
ce crede şi se va boteza se va mântui, iar cel ce nu va crede se va
osândi" (Mc. 16, 16). Răspunsul oamenilor la propovăduire, prin faptul de
a crede şi de a se boteza, adică prin integrarea lor în Biserică, duce la
mântuire. Astfel, în locul temei "necredinţei" - "a nu
crede", din versetele precedente - din versetul 16 domneşte "a
crede", precum şi semnele pe care le vor putea face cei ce cred "în
numele" lui Iisus. Acestea sunt enumerate în versetele 17-19: vindecarea
oamenilor demonizaţi, "limbi noi", abordarea biruitoare a
pericolelor, vindecarea celor bolnavi. Biserica, paralel cu porunca misionară
pe care o primeşte de la Cel Înviat, este înzestrată cu puterea - care e roada
credinţei -de a vindeca bolnavi, de a izgoni elementul demonic din viaţa
oamenilor şi de a se opune biruitor diferitelor uneltiri ale naturii sau ale
oamenilor.
Noul
Testament nu este o carte de ritualuri, nici nu oferă amănunte despre practica
creştină primară. Dar în măsura în care informaţii pot fi obţinute indirect,
modelul de bază este acelaşi. Acest model poate fi regăsit în diferite părţi
ale Noului Testament.
Credinţa, uşa Botezului
Credinţa
Bisericii este temeiul obiectiv al validităţii Botezului şi deci al lucrării
lui mântuitoare. Credinţa este pentru Tertulian uşa Botezului şi materia
indispensabilă a acţiunii sale. Contextul exterior al Tainei este Biserica, ca
mireasă a lui Hristos şi mamă a credincioşilor; contextul interior, în
subiectul primitor, este credinţa. Dar credinţa nu ca o atitudine subiectivă,
ci credinţa Bisericii mărturisită personal şi trăită. De aceea nu este
suficient pentru a admite la Botez pe eretici şi schismatici, ca ei să-şi
manifeste dorinţa lor de a reintra în unitatea Bisericii; trebuie verificat
atent dacă ei recunosc şi mărturisesc, de la expunerea dorinţei, adevărata
credinţă, adică credinţa Bisericii. Numai cu această condiţie ei se pot apropia
de Taina Botezului. Credinţa eclesială baptismală este aceea care permite să
distingem între o baie obişnuită şi Taina Botezului. "Întinăciunile
păcatelor nu sunt şterse în acest mister mântuitor, subliniază Sfântul Ciprian,
în acelaşi mod ca murdăriile pielei într-o baie corporală şi profană... Altul
este modul în care este spălat pieptul credinciosului şi altul acela în care
sufletul omului este purificat prin meritele credinţei." Credinţa
eclesială ţine de fiinţa Botezului, aşa cum ţine, de altfel, de fiinţa fiecărei
Taine, fiindcă Tainele sunt ale Bisericii şi exprimă credinţa şi lucrarea
Bisericii în lume pentru mântuirea celor încorporaţi în Hristos[1].
[1]
Alexandru CHITUŢĂ, „Mărturisirea de credinţă şi Botezul în Sfintele Evanghelii”
în ziarul Lumina, Duminică, 28 august
2011, http://ziarullumina.ro/anul-sfantului-botez/marturisirea-de-credinta-si-botezul-sfintele-evanghelii.
duminică, 1 ianuarie 2012
Cuvânt la Anul Nou Sfântul Ioan Gură de Aur
Cuvânt la Anul Nou
Sfântul
Ioan Gură de Aur
Anul
îţi va merge bine nu când tu vei sta beat în ziua cea dintâi a lui, ci când,
atât în ziua cea dintâi, cât şi în cea de pe urmă, şi în fiecare zi, tu vei
face fapte plăcute lui Dumnezeu. Nu beţia înseninează, ci rugăciunea; nu vinul,
ci cuvântul înfrânării. Vinul stârneşte furtună, cuvântul lui Dumnezeu aduce
linişte. Acela aduce nelinişte în inimă, acesta alungă zgomotul; acela întunecă
mintea, acesta luminează pe cea întunecată; acela aduce întristarea, care
înainte era departe, acesta ridică grija, care este de faţă. Căci nimic nu
poate aşa de tare a însenina ca învăţătura înţelepciunii: a preţui puţin
lucrurile de acum, a ţinti la cele viitoare, a recunoaşte cele pământeşti ca
trecătoare şi a nu le socoti statornice, nici bogăţia, nici puterea, nici
cinstea, nici măgulirile. Dacă tu ai o astfel de înţelepciune, atunci poţi să
priveşti pe un bogat fără ca să-l zavistuieşti, poţi să ajungi la nevoie şi la
sărăcie, şi totuşi să nu-ţi pierzi curajul.
Creştinul nu trebuie să prăznuiască
sărbătorile numai în anumite zile, ci tot anul trebuie să fie pentru el
sărbătoare. Cum însă trebuie să fie sărbătoarea care se cuvine lui? Pavel zice:
„Să prăznuim nu întru aluatul cel vechi,
nici întru aluatul răutăţii şi al vicleşugului, ci întru azimele curăţiei şi
ale adevărului” (I Corinteni 6, 8).
Dacă ai conştiinţa curată, tu serbezi
în toate zilele, săturându-te cu nădejdile cele slăvite şi îndestulându-te cu
aşteptarea bunurilor viitoare. Iar dacă nu ai conştiinţa liniştită şi eşti împovărat
cu multe păcate, atunci poţi să ţii mii de sărbători, că nu te vei afla mai
bine decât cel ce jeleşte. Căci ce-mi foloseşte mie o zi senină, când conştiinţa
mea este întunecată?
Aşadar, dacă voieşti să ai vreun
folos de la Anul Nou, mulţumeşte acum când a trecut un an, mulţumeşte Domnului
că El te-a adus până aici, frânge inima ta, numără zilele vieţii tale şi zi
către tine însuţi: „Zilele aleargă şi trec, numărul anilor se împlineşte, eu am
si săvârşit o mare parte din cale, dar ce bine am făcut? Oare, nu mă voi duce
de aici deşert şi gol de toată dreptatea? Judecata este înaintea uşii, viaţa
mea merge spre bătrâneţe”.Acestea le cumpăneşte în ziua Anului Nou, la acestea
să gândeşti în curgerea anului. Să cugetăm la cele viitoare, ca să nu ne zică
cineva ceea ce proorocul zicea iudeilor: „Zilele
lor s-au stins întru deşertăciune şi anii lor au trecut repede” (Psalmul
77, 37).
Această sărbătoare neîncetată despre
care am vorbit, care nu cunoaşte vreo curgere a anului şi nu este legată cu
vreo zi hotărâtă, pe aceasta poate să o prăznuiască deopotrivă săracul şi bogatul.
Pentru ea nu este de trebuinţă nici cheltuială şi nici avere, ci numai singura
fapta cea bună. Tu nu ai avere, dar ai frica lui Dumnezeu, care este mai
preţioasă decât toate comorile; o comoară netrecătoare, neschimbătoare,
nesecată. Priveşte cerul, cerul cerurilor, pământul, marea, aerul, speciile
dobitoacelor, feluritele plante şi tot neamul omenesc. Priveşte îngerii,
arhanghelii şi stăpâniile cele de sus. Toate acestea sunt proprietatea
Domnului. Robul unui Domn atât de bogat nu poate să fie sărac, când acest Domn
este cu milă spre el.
A te veseli în astfel de zile, a avea
mare îndestulare într-însele, a lumina cu făclii locurile publice şi a împleti
cununi, şi altele asemenea, este o nebunie copilărească. Tu eşti liber de
aceste slăbiciuni, ai vârsta creştinească şi eşti cetăţean al cerului. De
aceea, nu mai aprinde în această zi focuri în pieţe, ci aprinde înăuntrul tău
lumina cea duhovnicească, căci „Aşa să
lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât să vadă faptele voastre cele
bune şi să proslăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16).
Această lumină îţi va face mare câştig.
Nu împodobi uşile casei tale, ci
poartă-te bine, ca să dobândeşti din mâna lui Hristos cununa dreptăţii. Nu face
nimic în zadar, nimic fără temei, ci toate întru cinstea lui Dumnezeu, precum
Pavel zice: „Ori de mâncaţi, ori de beţi,
ori altceva de faceţi, toate întru slava lui Dumnezeu să le faceţi” (I
Corinteni 10, 31).
Tu întrebi: „Cum poate cineva să
mănânce şi să bea intru slava lui Dumnezeu”. Cheamă un sărac, primeşte
printr-însul pe Însuşi Hristos la masa ta, şi tu ai mâncat şi ai băut întru
slava lui Dumnezeu.
Dar El voieşte ca noi, nu numai să
mâncăm spre slava lui Dumnezeu, ci şi toate celelalte să le facem tot aşa. De
exemplu, ieşirea din casă şi rămânerea noastră acasă. Şi una şi alta trebuie să
se facă pentru Dumnezeu. Cum însă putem să le facem pe amândouă pentru Dumnezeu?
Iată cum. Când tu ieşi spre a merge la biserică să iei parte la rugăciune şi la
învăţătura cea duhovnicească, atunci eşti întru slava lui Dumnezeu. Dar tu poţi
să rămâi şi acasă întru slava lui Dumnezeu. Cum şi în ce chip? Când auzi
zgomote, vezi neorânduieli şi prăznuiri păcătoase, sau vezi piaţa plină de
oameni răi şi obraznici, atunci nu ieşi, nu lua parte la neorânduială, şi
astfel tu ai rămas acasă întru slava lui Dumnezeu.
Iar dacă cineva poate ieşi din casă
şi a rămâne în casă întru slava lui Dumnezeu, apoi poate încă a lăuda şi a
dojeni întru slava Lui. „Dar – întrebi tu – cum se poate a lăuda sau a dojeni
pe cineva întru slava lui Dumnezeu?”.
Voi, adeseori, şedeţi la locurile
voastre de lucru şi vedeţi trecând oameni răi şi pierduţi, care sunt cu
sprâncenele încreţite şi îngâmfaţi, înconjuraţi de slugarnici şi de
linguşitori, îmbrăcaţi în haine scumpe, plini de un lux deşert, oameni
jefuitori şi lacomi de avere. Deci, dacă tu vei auzi pe cineva zicând: „Iată un
om fericit şi vrednic de râvnit”, dojeneşte această vorbă, jeleşte şi
tânguieşte. Aceasta vrea să zică a dojeni întru slava lui Dumnezeu, căci astfel
de dojana este pentru cei de faţă o învăţătură de înţelepciune şi de faptă
bună, ca ei să nu mai fie aşa de poftitori de cele pământeşti.
Zi celui ce a rostit vorba de mai
sus: „Pentru ce acest om este fericit? Poate pentru că are un cal frumos,
împodobit cu frâu scump şi multe slugi, o haină luxoasă şi în toate zilele
petrece în beţie şi în desfătare?”. Tocmai pentru aceea el este nenorocit şi în
treapta cea mai înaltă vrednic de jelit. Eu văd că voi nimic nu puteţi lăuda la
el decât numai lucrurile cele dinafară: calul, frâul, haina, care nu fac parte
din el.
Spuneţi, poate, oare, să fie ceva mai
sărăcăcios, decât atunci când calul, frâul, frumuseţea hainei şi mulţimea
slugilor se admiră, iar stăpânul trece fără nici o laudă? Cine poate să fie mai
sărac decât cel care întru sine nu are nimic frumos, ci se împodobeşte numai cu
cele străine? Podoaba şi bogăţia noastră cea adevărată, cea proprie, constă nu
în slugi, nu în haine şi în cai, ci în fapta cea buna a inimii, in bogăția
faptelor bune şi în fericita încredere in Dumnezeu.
Iar dacă tu vezi trecând un sărac, un
puţin-preţuit şi nebăgat în seamă, care trăieşte foarte greu, dar foarte îmbunătăţit,
laudă-l înaintea celor de faţă, iar lauda ta va fi o îndemnare pentru dânşii, o
chemare la viaţa cea îmbunătăţită şi dreaptă.
Dacă ei zic: „Acesta este ticălos şi
nenorocit”, răspunde-le: „Dimpotrivă, el este cel mai fericit, căci el are
prieten pe Dumnezeu, soaţă a vieţii, fapta cea bună; el stăpâneşte o comoară
netrecătoare, adică o conştiinţă curată. Cum poate să-l vatăme pe el lipsa
bogăţiei pământeşti, când el are să moştenească cerul şi bunătăţile cereşti?”.
Când tu vei vorbi aşa cu dânşii şi îi vei învăţa aşa, vei primi mare plată
pentru laudă şi pentru dojana, căci pe amândouă le faci întru slava lui
Dumnezeu.
Noi putem încă să şi pedepsim întru
slava lui Dumnezeu. Cum? Adeseori ne supărăm pe slugile şi pe supuşii noştri;
dar cum putem să-i pedepsim pentru Dumnezeu? Când vezi că sluga ta sau un
cunoscut, sau altcineva din cei legaţi cu tine s-a îmbătat, ori a răpit ceva, umblă
la locuri rele, nu se îngrijeşte de sufletul său, jură, minte, ocărăşte-l şi-l
pedepseşte, readu-l pe calea cea dreaptă, pune-l în rânduială, şi toate acestea
vor fi făcute întru slava lui Dumnezeu. Iar dacă vezi că el a greşit împotriva
ta, şi în slujba ta a fost leneş, iartă-l şi tu îl vei ierta întru slava lui
Dumnezeu.
Dar, cu părere de rău, mulţi fac cu
totul din contra, atât cu cei cunoscuţi, cât şi cu slugile lor. Când aceştia
păcătuiesc împotriva noastră, atunci ne facem judecători aspri şi nemilostivi;
dimpotrivă, dacă ei au jignit pe Dumnezeu şi şi-au aruncat sufletele lor în
pieire, noi nu pierdem nici o vorbă pentru aceasta.
Mai departe. Poate tu trebuie să-ţi
faci prieteni. Fă-ţi prieteni pentru Dumnezeu! De trebuie să-ţi faci vrăjmaşi,
fă-ţi-i pentru Dumnezeu! Însă cum putem noi să ne facem prieteni şi vrăjmaşi
pentru Dumnezeu?
Să nu căutăm prieteni de la care
primim daruri, de care suntem invitaţi la masă şi care ne părtinesc în
lucrurile cele pământeşti, ci să ni-i câştigăm pe acei prieteni care totdeauna
ţin sufletul nostru în rânduială, ne îndeamnă la datoriile noastre, pedepsesc
greşelile noastre, dojenesc încălcările de lege ale noastre; când cădem, iarăşi
ne ridică, şi prin sfat şi rugăciune ajută apropierea noastră de Dumnezeu.
Dar şi vrăjmaşi trebuie să-şi facă
cineva pentru Dumnezeu. Când tu vezi pe un om destrămat, încălcător de lege,
plin de păcate şi de socotinţe rele, care voieşte să te ducă la cădere şi să te
amăgească, retrage-te şi fugi, precum a poruncit Hristos să faci, când a zis: „De te sminteşte ochiul tău cel drept,
scoate-l şi-l aruncă de la tine” (Matei 5, 29). Prin aceasta, El îţi porunceşte
ca şi pe prietenii pe care tu îi iubeşti ca pe ochiul tău, şi care îţi sunt
foarte folositori în viaţă, să-i smulgi şi să-i arunci de la tine, când
mântuirea ta cere aceasta.
Când te duci în societate şi trebuie
să vorbeşti multe, fă şi aceasta pentru Dumnezeu. Şi când taci, să taci pentru
Dumnezeu. Cum poate însă cineva să facă acestea pentru Dumnezeu? Când tu, în
societate, nu vorbeşti cu alţii despre lucruri pământeşti, despre lucruri
deşarte şi nefolositoare, ci despre adevărata înţelepciune, despre cer şi iad;
când nu vorbeşti nimic de prisos şi fără de minte, precum: cine a dobândit o
dregătorie, cine a fost pedepsit şi pentru ce, cum a câştigat cutare aşa de
mult şi s-a făcut aşa de bogat, ce a lăsat celălalt la moartea sa, pentru ce
unul nu a moştenit, pe când el socotești că are cea mai mare nădejde la
aceasta, şi altele asemenea. Despre astfel de lucruri noi nici să nu începem
vorba, nici cu alţii să nu vorbim despre ele. Mai vârtos să avem in vedere ca
să facem şi să vorbim ceea ce place lui Dumnezeu.
Iarăşi, tu poţi să taci pentru
Dumnezeu atunci când vei fi tratat cu îndrăzneală sau ocărât, sau vei suferi
mii de necazuri, dar toate acestea le vei îngădui cu nobleţe de suflet şi nu
vei răspunde cu nici o vorbă defăimătoare.
Dar noi putem, întru slava lui
Dumnezeu, nu numai a lăuda şi a dojeni, nu numai a rămâne acasă şi a ieşi, nu
numai a vorbi şi a tăcea, ci putem şi a ne întrista şi a ne bucura spre slava
lui Dumnezeu. Atunci când tu te vezi pe tine sau pe vreun frate căzând în
păcat, jeleşte şi te întristează, şi prin această întristare tu vei câştiga
mântuirea cea fără de căinţă, după cum zice Apostolul Pavel: „întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăinţă
spre mântuire, fără părere de rău” (II Corinteni 7, 10). De asemenea, când
vezi pe unul slăvit, nu-l pizmui, ci mulţumeşte lui Dumnezeu ca pentru binele
tău propriu, căci El a făcut aşa de slăvit pe fratele tău, şi această bucurie
îţi va aduce mare plată.
Căci, spune mie: Poate să fie cineva
mai vrednic de jelit decât cel care pizmuieşte, care, în loc de a se bucura şi
a trage câştig din bucurie, se întristează când altuia îi merge bine, iar prin
această întristare el totodată îşi atrage pedeapsa lui Dumnezeu?
Trebuie, oare, să mai adaug că noi
putem şi a cumpăra şi a vinde întru slava lui Dumnezeu? Când? Atunci când, de
exemplu, nu cerem preţ mai mare decât cel obişnuit, nu abuzăm de timpurile în
care toate sunt scumpe, şi încă atunci dăm săracilor din proviziile noastre. „Cel ce ţine grâul este blestemat…”
(Pilde 11, 26), zice Domnul.
Însă ce trebuie să număr toate
îndeosebi? Un exemplu poate sluji pentru toate. Precum zidarii, când voiesc a
zidi o casă, măsoară din unghi în unghi cu sfoara şi aşa întocmesc zidirea, pentru
ca partea ei cea din afară să nu fie nepotrivită, aşa trebuie şi noi, de-a
pururea să întrebuinţăm, ca o sfoară, cuvintele Apostolului: „Ori de mâncaţi, ori de beţi, ori altceva de
faceţi, toate să le faceţi spre slava lui Dumnezeu” (I Corinteni 10, 31).
Aşadar, de ne rugăm ori de postim, de
pedepsim ori iertăm, de lăudăm sau dojenim, de intrăm ori ieşim, sau orice
facem, toate să fie spre slava lui Dumnezeu. Ceea ce nu poate sluji spre slava
lui Dumnezeu, nici să facem, nici să grăim.
Iar cuvântul Apostolului totdeauna
să-l purtăm cu noi, ca pe un toiag puternic, ca pe o armă sigură şi ca pe o
comoară scumpă; să-l înscriem în inima noastră, ca noi toate să le facem, să le
grăim, să le săvârşim spre slava lui Dumnezeu, ca să dobândim slavă de la
Domnul, atât aici, cât şi la sfârşitul acestei călătorii pământeşti. Căci El zice:
„Cine Mă cinsteşte pe Mine, şi Eu îl voi
cinsti pe acela” (I Regi 2, 30). Însă nu numai cu cuvintele, ci şi cu
faptele să slăvim totdeauna pe Tatăl, împreună cu Hristos Dumnezeul nostru,
căci Lui se cuvine cinstea şi slava şi închinăciunea, acum şi în vecii vecilor.
Amin.[i]
[i]
Sfântul Ioan Gură de Aur, Predici la
Duminici și Sărbători, traduse și orânduite după Duminicile și Sărbătorile
anuale ale Bisericii Ortodoxe de Melchisedec, Episcopul de Roman, ed. Bunavestire,
Bacău, 2005, p.309-316.