Fragmente din Sfânta Liturghie din 24.02.2013. Au fost prezenți: Părintele Protopop Gheorghe Sutac, Părintele Aurelian Ciucur și Părintele paroh Rusandu Alexandru. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de corul parohiei condus de Feneș Florin. Simbolul Credinței a fost rostit de elevele Maioș Oana și Agănencei Lavinia, care fac parte din grupul de cateheză „Pr. Prof. Dr. Aurel Crăciunescu" al parohie. Părintele Protopop a ținut cuvântul de învățătură în care a evidențiat cele mai importante aspecte din „Pilda Vameșului și a Fariseului".
Pagini
- Pagina de pornire
- Despre mine
- Dezvoltare personală
- Linkuri psihologie și sociologie + dezvoltare personală
- Diferite linkuri
- Despre Țara Sfântă
- Predici
- Filme
- Softuri utile
- Rugăciuni
- Povești moralizatoare
- Conferințe
- De pe Facebook adunate
- Materiale pentru religie ortodoxa
- Colinde
- Citate
- Sunete de relaxare
- Cărți
- Programe pc gratuite si sfaturi foto-video
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Destinatii turistice
- Pagina dedicat videografiei (pasiune)
- Cântece istorice/patriotice
- Să-i ajutăm pe cei de lângă noi
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Să ne mai amuzăm
- Versetul zilei
Bine ați venit!
Doamne Iisus Hristoase, Dumnezeu nostru, binecuvintează cu binecuvântarea Ta cea cerească pe toți cei ce vor citi acest blog. Deschide-le lor inima ca să înțeleagă cuvintele din el. Ferește-i de toată rătăcirea și Te preamărește în viața lor, făcându-i instrumente ale voinței Tale sfinte.
Faceți căutări pe acest blog
vineri, 1 martie 2013
duminică, 17 februarie 2013
Personalități din Satchinez-CRĂCIUNESCU AUREL, profesor de teologie, istoric
CRĂCIUNESCU AUREL, profesor de teologie,
istoric
N. 29 iun. 1877, în Satchinez, jud.
Timis, în familie de preot, decedat la 20 mart. 1943, în Bucureşti.
Gimnaziul la Timişoara (1988 -1894) şi
Blaj (1894- 1896), apoi Institutul teologic din Arad (1896-1899), continuând la
Facultatea de Teologie din Cernăuţi, unde obţine doctoratul în 1902.
Diferite funcţii în administraţia
bisericească la Arad (1901- 1903),
Profesor la Institutul teologic din
Sibiu (1903-1929), la catedra de Studiul biblic al Vechiului Testament
(suplineşte însă şi o serie de alte catedre);
Preot în 1906 (în 1916 - 1918 a fost
mobilizat ca preot militar),
Protopop în 1918 consilier patriarhal
(1929-1943),
Secretar general în Ministerul Cultelor
(1931),
A publicat o serie de studii, articole,
predici, în „Anuarele Institutului
teologic” din Sibiu, „Revista
Teologică” şi ,,Telegraful Român”,
periodice din Bucureşti etc.
Lucrări:
Religiunea
originea şi necesitate creşterii religioase,
în „Anuarul XXI al Institutului teologic
- pedagogic 1904/1905”, p. 1 - 47;
Mitropolitul
Andrei şi Sfânta Scriptură, în RT, an. III, 1909, nr. 9 - 10, p.
440-457;
Critica
biblică mai înaltă, în RT,an. I, 1907, nr.9-10, p.364-372;
Disertaţie
la Centenarul Seminarului „Andreian ”,
în „Anuarul XXVIII al Institutului teologic-pedagogic 1911/1912”, p. 21-46 (şi
extras, Sibiu, 1912, 40 p.);
Diferite articole, recenzii, predici în
„Revista Teologică”[1].
[1] Dicționarul Teologilor Români, http://biserica.org/WhosWho/DTR/C/AurelCraciunescu.html, 28.12.2012, 18:20.
marți, 22 ianuarie 2013
Cateheza Sfântului Ioan Gură de Aur Despre Sfintele Moaște
Cateheza Sfântului Ioan Gură de Aur
despre Sfintele Moaște, „Cateheza aceluiaşi despre faptul că moaştele sfinţilor
mucenici sunt prilej de mare folos pentru noi. Că trebuie să dispreţuim toate
ale vieţii de acum şi să ne alipim de cele duhovniceşti; că mare bine este
rugăciunea şi milostenia. Către neofiţi” în Sfântul Ioan Gură de Aur, Cateheze baptismale, traducere din limba
greacă veche Pr. Marcel Hancheș, ed. Oastea Domnului, Sibiu, 2003, ediție
electronică, Apologeticum, 2006, pp. 45-51.
Cateheza reprezintă o încă dovadă vie
Biserica a cinstit întotdeauna trupurile Sfinților, adică Sfintele Moaște.
vineri, 11 ianuarie 2013
O carte/un Roman al Preotului
O carte/un Roman al Preotului
Hrab
Alexandru
Mă întreb oare ce m-a apucat să
scriu despre o carte, despre un roman? Sincer nici eu nu știu! Ceea ce știu
este că această operă merită citită de toată lumea. Oare de ce? Pentru că
prezintă destinul unui preot într-un sat, un sat……Oare ce mai are specific
această carte? Nu știu!
A da, știu! Participând la una din
orele Modului Psihopedagogic, cineva din sală a făcut un comentariu răutăcios
la adresa Bisericii și mai ales la adresa Preoților. Oare toți Preoții sunt la
fel? Oare avem noi dreptul să judecăm? Oare uităm noi că din Biserică facem
parte toți, atât Ierarhii, Preoții, cât și noi mirenii?
Cartea domnului Dumitru Beleneș,
„Lucrătorii viei”, editată la editura Oastea Domnului în Sibiu, în anul 2011 ne
pune în față modelul unui Preot, dar ce fel de preot ne spune Părintele Lector
Universitar Dr. Constantin Necula de la Facultatea de Teologie „Sfântul Andrei
Șaguna”- Sibiu: „Cartea
pe care o țineți în mână este una din cele mai frumoase declarații de dragoste făcute
de un mirean Preoției. Povestea unui tânăr seminarist (care va ajunge în chip
real, istoric, episcop), care pleacă pe drumul lung al Emausului slujirii sale
dimpreună cu Dumnezeu și forța pe care o inimă curată o pună în slujba
Acestuia. Însoțit de mireasa, preotul Ioan Mirea (în realitate, cel ce va
ajunge, cum spuneam, Episcopul Iosif Gafton) caută să biruiască, după porunca
Mântuitorului, lumea.
Icoană de preț a jertfei preoțești, acum, când preoții ortodocși
trăiesc cu drama vulnerabilității tensionată în toată fibra slujirii lor,
paginile cărții constituie exemple de teologie practică, de cateheză și omilie
în situații de risc maxim și, nu în ultimul rând, pagini dătătoare
de nădejde. După ce citești cartea, gândești: <<Deci se poate!”
Fie cartea aceasta în mâna preoților mângâiere, în a preoteselor
îndemn, și în cea a credincioșilor din parohii unitate de măsură a lucrării
întru Hristos, în ogorul lui Dumnezeu, în binecuvântata Vie a Împărăției.
Celui care ne-a dăruit-o, Dumitru Beleneș, smerit condeier, să-i
rânduie Hristos bucurie în Cerurile către care atât de mult a râvnit”.
De asemenea despre această carte,
găsim o mică recenzie și pe site-ul: http://proortodoxia.wikiforum.ro/t338-dumitru-belene-lucratorii-viei:
„Un
roman creștin superb, scris cu toată dăruirea de Dumitru Beleneș și publicat cu
binecuvantarea PS Galaction al Alexandriei si Teleormanului in anul 2001.
Romanul este dedicate de autor părintelui Ioan Gafton, eroul romanului, care va
deveni mai târziu ( in 1977) PS Iosif Gafton. Cartea este semnata si de Pr.
Lect. Univ. Dr. C-tin Necula de la Facultatea de Teologie din Sibiu, care
descrie acest roman ca fiind <<una din cele mai frumoase declarații de
dragoste făcute de un mirean preoției>>. Opera redă în mod strălucit, cu
intense note artistice, descriptive, naturale dar și încărcate adesea de mult
umor, primii opt ani din viața pastoral misionara a unui tânăr preot (Ioan
Mirea, alias Ioan Gafton ) însoțit de jertfelnica lui soție, preoteasa Paula
Mirea (in realitate Valeria). Preotul Mirea, tânăr absolvent de Teologie în
capitală, își încredințează viața total în mâinile lui Dumnezeu îndreptându-și
pașii în ascultarea preoțească spre una dintre cele mei denigrate si nedorite
parohii (Teslari, în realitate satul Rotari, com. Ceptura, jud. Prahova), un
loc teribil de părăsit de tot ceea ce însemna moralitate, frică de Dumnezeu,
credință și spirit creștin. Activitatea de debut a preotului Ioan Mirea, alături
de iubita lui soție, e marcată de evenimente și situații care reflectă în mod
surprinzător de frumos rolul preotului într-o comunitate, chemarea misionara a
acestuia, virtuțile, emoțiile, bucuriile, întristările, surprizele,
neajunsurile, mulțumirile și multe alte aspecte ale slujirii preoțești. Mai
presus de orice uimește modul în care acest simplu și totodată înțelept preot
educa o comunitate de oameni, transformându-i radical în cursul celor opt ani
de slujire și înfruntând cu demnitate gândirea stalinistă - cu note de raționalism
deistic - a vremurilor anilor 1930. Romanul emoționează cu fiecare pagina
citită, transmite cititorului fiorul evenimentelor ce se petrec, este un izvor
viu de alese experiențe, gânduri sublime, fapte vrednice, sfaturi și vorbe înțelepte.
Pentru orice slujitor al sfântului altar, pentru orice tânăr absolvent de studii
teologice, pentru orice creștin, cartea lui Dumitru Beleneș se va înscrie, cu
siguranță, în topul celor mai sensibile opere despre experiență creștină si
preoțească, deopotrivă”.
Carte aceasta este un bun manual, o
bună învățătură de credință, care vine să arate tuturor că avem preoți cu har,
că avem preoți buni, că avem preoți cu dragoste, doar noi să avem ochii pentru
ei și să nu ne mai aplecăm urechea spre bârfele auzite din alte locuri.
Sperăm ca cele două descrieri ale
ei, v-au făcut curioși să puneți mâna pe această operă pentru a o lectura. Cu
siguranță nu o să regretați!
Însă pentru a vă convinge prezentăm
aici două mici fragmente din această operă:
„Fericirea este ceva mai presus de fizic și nu poate cădea sub
simțurile noastre. Alergăm după un lucru oarecare cu speranța că, atingându-l,
vom fi fericiți, dar constatăm după ce ne-am atins ținta că mai fericiți eram
în timpul alergăturii, fiindcă acțiunea umple golul ce există în viața noastră
terestră și care este un dezastru pentru noi. Am putea ilustra golul acesta cu
spațiul lugubru dintr-o încăpere sinistră, din care, pe măsură ce este umplut
cu un lucru oarecare, groaza de acolo dispare. Chiar și durerea în lipsa unui
bun este un bun care umple teribil acest gol.”
„Oamenii se cunosc atât de puțin pe ei înșiși, încât se înșală și
în dorințe. Suspină după fericire și o caut pune nu poate fin găsită. Doresc o
viață lungă, deși bocesc în continuu că traiul de pe pământ este un chin și
împlinirea atâtor dorințe o socotesc fericire la care nu ajung niciodată, ci
numai o confundă cu mulțumirea, pentru ca fericirea nici nu există pe pământ,
decât dorul după ea”.
Etichete:
carti,
catehetica,
Dumitru Beleneș,
formare duhovniceasca,
Lucrătorii viei,
Oastea Domnului,
omiletica,
omiletica si catehetica,
preoți cu dragoste,
preoți cu har
duminică, 30 decembrie 2012
Educaţia creştină a copiilor-Hrab Alexandru
Educaţia creştină a copiilor
Hrab Alexandru
Trăim într-o lume în care copiii nu mai
sunt creativi. Să nu le ceri să facă un desen, o pictură, un eseu, o
construcţie[1] cât de mică pentru că
refuză. P.C.-ul, T.V.-ul, telefonul mobil sunt lucrurile agreate de copii şi
care, totuşi, le dăunează grav sănătătea fizică şi cea psihică. Aceste lucruri
duc în ziua de azi la disputele dintre copiii, care la rândul lor duc la
dispute între părinţi[2]
care în loc să caute adevărul, preferă să-şi asculte odrasla, dându-i dreptate
şi certându-se pentru ea cu toată lumea, care în viziunea lor pare a le fi
jignit groaznic copilul.
Ne confruntăm cu părinţi care în loc
să-şi îndrume copilul spre biserică, spre participarea la Sfânta Liturghie
preferă să-i trimită la orice alte activităţi[3]
care nu că nu ar fi bune, dar fără o credinţă în Dumnezeu lucrătoare nu aduc
nimic de folos, astfel, ajungînd ca duminica în loc să fie la Sfânta Liturghie,
copiii lor să fie în alte locuri. Ajungem să ne punem întrebarea: De ce nu se acordă aceiaşi importanţă în
căutarea bisericii, spre urmarea lui Hristos cum se acordă importanţă şcolii,
participării la concursurile şi festivităţile de la alte activităţi practicate?
Ne este dat de multe ori să auzim nu
numai din partea părinţilor[4],
dar şi din partea bunicilor şi mai rar a străbunicilor, că fii/nepoţii nu pot
participa la Sfânta Liturghie pentru că au fost seara la discotecă şi se
odihnesc, sau că au fost o săptămână întreagă la şcoală şi duminica este
singura lor zi liberă în care se pot recrea. Îi vedem pe aceşti părinţi/bunici
mândri de faptul că urmaşii lor şi-au început viaţa intimă înainte de căsătorie,
de la vârste fragede pentru că aşa este „la modă.” Îi auzim parcă de multe ori
spunând: „să nu faceţi gălăgie că doarme
Ion, o fost la discotecă şi o venit cu Ana şi acu dorm amândoi” şi o spun
cu aşa mândrie, de parcă cine ştie ce lucru mare şi valoros au făcut[5].
Îmi amintesc aici de ceea ce spunea părintele Teofil Părăian, că atunci când
trebuia să meargă la Biserica îşi întreba mama/bunica de ce trebuie să meargă
la Biserică şi acestea nu răspundeau simplu, spunând: „apoi cum să nu mergem la biserică? Că-i păcat!” sau de părintele
Virgil Gheorghiu, într-unul din romanele sale Tatăl meu, preotul, care s-a urcat la cer, Amintiri dintr-o copilărie
teologică sau Cum am vrut să mă fac
sfânt, alte amintiri dintr-o copilărie teologică[6], afirma că era
inadmisibil ca cineva să lipsească duminica de la Sfânta Liturghie, întreaga
comunitate se gândea că cel care nu a venit să nu fi păţit ceva rău.
Credem că este necesar să amintim de
canonul 80[7] al
Sinodului VI Ecumenic care cere ca cei care nu participă trei săptămâni
consecutiv la Sfânta Liturghie să fie caterisiţi dacă sunt preoţi sau afurisiţi
dacă sunt mireni.
Aşadar, gândindu-ne la timpurile de
atunci, vedem că acei oameni nu ştiu ce se întâmplă la biserică, în afară de faptul
că acolo exista Sfânta Euharistie, însă aveau conştiinţa că trebuie să fie
prezenţi, pentru că aşa este normal, aşa este bine. Din nefericire, astăzi când
lumea a evoluat, când există un flux de informaţii despre viaţa Bisericii, când
există numeroase cărţi care încearcă se explice cea ce se întâmplă în biserică,
să pună mult mai mult în evidenţă miracolul Sfintei Liturghii, Taina lui
Hristos, când prin purtarea de grijă a Prea Fericitului Părinte Patriarh Daniel
avem un post de televiziune, un post de radio şi un ziar al Bisericii Ortodoxe
Române observăm un paradox, vedem că bisericile sunt goale. Mergând mai departe,
vedem că în Timişoara avem o grădiniţă ortodoxă, Troiţa şi precum şi o şcoală, Sfântul
Antim Ivireanul, plus programele naţionale ale Patriarhiei Române Hristos Împărtăşit copiilor şi Alege şcoala şi cu toate acestea ne confruntăm
cu dezinteres din partea părinţilor.
Ne-am învăţat să aruncăm vina pe
preoţi[8],
dar oare ei poartă toată vina? De aici se nasc alte întrebări: ce poate să facă
Biserica? Ce pot să facă preoţii? Ce pot să facă părinţii?
Plecând de la aceste întrebării vom
încerca să elaborăm câteva răspunsuri, astfel luând în considerare concepţia Fericitului
Augustin care afirma despre copil că
este tatăl omului mare şi gândindu-ne că viaţa copilului începe din
momentul conceperii[9], este recomandabil şi de
preferat ca mamele să încerce să se împărtăşească cât mai des pe perioada
sarcinii încercând să nu lipsească pe cât posibil de la Sfânta Liturghie,
pentru că cel mic simte şi astfel va simţi Harul Divin şi se va uni cu Hristos
prin Sfânta Euharistie. Este de preferat ca acest lucru să nu se limiteze doar
la perioada sarcinii, ci să continue imediat după botezul pruncului, care până
la vârsta de 7 ani se poate împărtăşi în fiecare duminică şi sărbătoare[10],
precum şi îndemnul Mântuitorului: „Lăsaţi
copiii şi nu-i opriţi să vină la Mine, că a unora ca aceştia este împărăţia
cerurilor” (Matei 19, 14).
Un alt lucru esenţial de ştiut
pentru părinţi este că bucuria pe care o afişează atunci când copilul lor
începe să vorbească şi mai ales când el înjură[11], nu
poate să-i aducă copilului nimic bun pe viitor. Trebuie ştiut că odată pătruns
în sufletul copilului această patimă a vorbitului vulgar, cu greu mai poate fi
stopată, ajungând chiar la hulirea lui Dumnezeu, de aceea este bine să amintim
îndemnul Sfântului Ioan Gură de Aur cu referire la copii: „de la o vârstă fragedă, copilul îşi însuşeşte cu repeziciune ceea i se
spune, şi ceea ce aude se întipăreşte în sufletul lui ca pecetea în ceară. Prin
aceasta, viaţa lor începe deja să se încline fie către păcat, fie către
virtute. Aşadar, dacă chiar de la început îi abatem de la păcat şi îi punem pe
calea cea bună, lucru acesta va deveni pentru ei deprindere, le va intra în fire,
şi nu se vor mai abate atât de uşor spre rău, fiindcă obişnuinţa îi va atrage la
fapte bune”[12]. De preferat ar fi ca părinţii în loc să-l înveţe pe copil să
vorbească urât, mai bine l-ar învăţa rugăciuni, poezioare sau alte pilde,
bineînţeles la limita de înţelegere a copilului, fără a cădea în cealaltă
extremă, pentru că dacă ei ca părinţi se roagă două ore neapărat trebuie se
roage şi copilul la fel.
De asemenea, părinţii nu trebuie să uite să-l înveţe pe cel mic cu postul,
nu în totalitate, dar trebuie să existe o renunţare mică din ceea ce îi aduce
plăcere copilului pentru „că ei trebuie
să deprindă abnegaţia. Ei nu pot avea tot ce vor. Trebuie să înveţe să renunţe
la propriile dorinţe pentru binele celorlalţi. Ei trebuie, de asemenea, să
înveţe să fie grijulii. Omul ce n-are grijă de ceilalţi pricinuieşte
întotdeauna vătămare şi durere – nu intenţionat, ci pur şi simplu din nepăsare.
Pentru a arăta grijă faţă de cineva nu este nevoie de prea mult – un cuvânt de
îmbărbătare atunci când cineva are neplăceri, puţină tandreţe atunci când
celălalt arată întristat, o mână de ajutor la momentul potrivit pentru cel ce a
obosit”[13].
Un fapt care atrage atenţia este dat
de rolul preotului în viaţa familiei. Astăzi, din păcate, sunt puţini preoţi
care nu mai au parte de întâlniri cu familiile din parohie, iar dacă sunt
aceste întâlniri, ori sunt în momentul în care preotul merge prin sat pentru
sfinţirea caselor ori au loc la biserică, dar din păcate nu aduc nimic
schimbător în conştiinţa părinţilor. Pentru ei, preotul este personajul negativ
cu care îşi înfricoşează copiii. De aceea, atunci când vede că nu reuşeşte
nimic cu părinţii, preotul este dator să încerce o colaborare cu şcolile şi
grădiniţele din parohie. Astfel, vizitând copii de la grădiniţă şi din clasele
mai mici este bine să aibă întotdeauna la el mici atenţii pentru a lega o
prietenie cu copiii.
Tot aici intră o problemă des întâlnită în bisericile noastre, cea a
celor bătrâni, care nu suportă să vadă copii în biserică pe motiv că aceştia
tulbură slujba şi atunci merg bine mersi şi îi sfătuiesc pe părinţi să nu mai
vină cu copii la Biserică. Si aici preotul trebuie să intervină, purtând
discuţii cu bătrânii, explicându-le că Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut,
mai ales pe acei copiii care fac gălăgie, punându-le în evidenţă cu delicateţe că
în faţa lui Hristos şi ei, ca oameni maturi nu fac altceva decât să se
manifeste la fel ca cei mici.
Trebuie avut în vedere că odată cu
creşterea în vârstă a copiilor, dacă aceştia nu vor fi supravegheaţi de părinţi
şi dacă nu vor avea o colaborare eficientă cu preotul, se vor îndepărta tot mai
mult de calea cea bună a lui Hristos. Trebuie acordată o atenţie specială
vârstei de 9-10 ani, când copilul începe să caute motive de a nu mai participa
la Sfânta Liturghie în schimbul altor activităţi[14].
Părinţii trebuie să fie categorici şi să-i oprească pe copiii de la aceste activităţi
pe perioada Sfintei Liturghii, trimiţându-i la Biserică. Sfântul Ioan Gură de
Aur remarcă că atunci „când îi trimitem
la şcoală, ei ştiu că au răspunderi: să înveţe şi să-şi facă lecţiile. Aşa ar
trebui să meargă şi la biserică, ca la şcoală. Noi trebuie să-i ducem, nu să-i
lăsăm pe mâna altora. Să mergem împreună şi să ascultăm împreună slujba şi apoi
să le cerem să-şi amintească ce-au auzit şi ce au învăţat. Numai aşa îi vom
putea corecta uşor şi pe nesimţite. Dacă şi acasă copii vă aud tot timpul
discutând ca nişte creştini cu frica lui Dumnezeu şi le daţi sfaturi bune,
aceste seminţe vor da curând un rod bogat”[15]. Şi mai mult,
părinţii trebuie să dea dovadă de învăţătura ce se desprinde din cadrul Sfintei
Liturghii prin exemplul propriei lor vieţi, aşa cum învaţa Sfântul Ioan Gură de
Aur pentru că „cel mai mare ajutor,
ne spune Părintele Paisie Aghioritul, şi
cea mai mare moştenire pe care o pot da părinţii copiilor este să-i facă urmaşi
ai bunătăţilor lor – şi pentru asta nu este nevoie de strădanii deosebite, căci
dacă pruncul vede că părinţii se iubesc, discută cu nobleţe, sunt înţelepţi,
plini de bucurie, se roagă cu smerenie şi aşa mai departe, întipăreşte toate
acestea în sufletul său ca un indigo”[16].
De preferat ar fi ca preotul să
organizeze concursuri pentru copii, să-i implice pe aceştia în viaţa parohiei,
să le ofere posibilitatea de a răspunde şi ei în cadrul slujbelor, să rostească
Simbolul Credinţei şi chiar să le permită lor să umble cu tasul, mai mult să le
permită ca venitul de pe un tas să fie a lor, chiar administrat de ei[17].
De asemenea, preotul poate să organizeze o bibliotecă pentru ei şi chiar o sală
de lectură şi chiar să organizeze un mic consiliu parohial[18].
Ca şi creştini trebuie să înţelegem
că Biserica nu ne doreşte răul, că participarea duminică de duminică şi
sărbătoare de sărbătoare la Sfânta Liturghie nu înseamnă habotnicie, ci
înseamnă descoperirea lui Hristos, descoperirea Sfinţilor, este o comuniune cu întreaga
lume, atât cu cei vii cât şi cu cei adormiţi. Suntem datori cu toţii să
înţelegem că societatea actuală are nevoie de oameni morali. Moralitatea nu
poate să vină decât prin Biserică. Creşterea sănătoasă a copiilor are loc doar
cu Hristos, prin Hristos şi în Hristos. Părinţii nu trebuie să uite niciodată
că prin fiicele şi fiii lor se privesc în oglindă, că atitudinile copiilor sunt
atitudinile părinţilor, iar copii lor reprezintă asigurarea unor bătrâneţi
liniştite pentru părinţi.
Fără a dori să mai lungim cele scrise,
am considerat necesar să facem cunoscut cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur
pentru părinţii care nu se îngrijesc cu adevărat de copiii lor: „părinţii care nu se îngrijesc de buna
cuviinţă a copiilor sunt ucigaşi de copiii, şi încă mai răi decât ucigaşi de
copiii, fiindcă aici e vorba de pierea şi moartea sufletului[19] [...] De aceea vă rog pe toţi să vă predaţi fiii şi fiicele, de la vârsta cea
mai mică acestei liturghii (n.n. Sfântul Ioan se referă aici la întreaga
viaţă a omului care trebuie să fie o Liturghie, o continuare a Liturghiei
Bisericii, sau cum ar afirma părintele Ioan Bria o Liturghie după Liturghie.) şi
să depuneţi în sufletele lor bogăţia care se potriveşte vieţii cereşti, fără să
ascundeţi aur în pământ sau să adunaţi argint. Depuneţi în sufletele lor
bunătate, smerenie, buna-cuviinţă, înţelepciune şi orice altă virtute.
Liturghia tocmai de această cheltuială are nevoie. Dacă strângem această
bogăţie pentru noi şi pentru copiii noştri, şi în această viaţă ne vom bucura
de strălucire, dar şi în cea viitoare vom auzi vocea fericită cu care Domnul
Iisus Hristos îi recunoaşte ca ai Săi pe toţi cei care L-au mărturisit”(Despre Ana, III)[20].
Bibliografie:
·
***Biblia
sau Sfânta Scriptură, Tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a
Prea Fericitului Părinte Teoctist Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române cu
aprobarea Sfântului Sinod, Editura IBMBOR, Bucureşti, 2006.
· Gură de Aur, Ioan Sfântul, Părinţi,
copii şi creşterea lor, culegere de texte patristice şi traducere lor în
neogreacă de Ieromonah Benedict Aghioritul, Traducerea din neogreacă: Zenaida
Anamaria Luca, Editura Panaghia, Vatra Dornei.
·
***Cum să
educăm ortodox copilul, 300 de sfaturi înţelepte pentru părinţi de la sfinţi şi
mari duhovnici, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura
Sophia/Cartea ortodoxă, Bucureşti, 2011.
·
Necula, Pr. Conf. Dr. Constantin, Pastoraţia
Bisericii în vreme de criză, Editura Agnos, Sibiu, 2012.
[1] Bisericuţe
sau case (machete) din carton, plastic, lemn, etc.
[2] Disputele
care au loc mai ales la şcoală sau la alte activităţi la care participă copiii.
[3]
Dans, sport, cursuri de modeling, etc.
[4]
Părinţii care să spune s-au născut într-o perioadă grea de comunism.
[5]
Din păcate, acest lucru ne este dat să-l auzim din ce în ce mai des şi prin
satele româneşti. Sate în care exista o dată tradiţia ca până în momentul
căsătoriei tineri să nu întreţină relaţii intime.
[6]
Ambele romane au apărut la Editura Deisis, Sibiu, în 2008 sub traducerea
doamnei Maria-Cornelia Ică jr.
[7]
Canonul 80 prevede: „Dacă vreun episcop,
presbiter, ori diacon, sau dintre cei număraţi în cler (în clerul inferior),
sau vreun laic, de n-ar avea nici o nevoie prea grea sau vreo treabă
anevoioasă, ca să lipsească mai multă vreme de la biserica lui, ci fiind
(petrecând) în cetate, nu ar merge (la biserică) trei zile de duminică în trei
săptămâni, de ar fi cleric, să se caterisească, iar de ar fi laic, să fie
îndepărtat de la împărtăşire (de la comuniune, afurisit.)”
[8] Nu
putem nega că sunt unii preoţi care nu-şi fac datoria, dar sunt o mulţime care
dedică timp pentru proiectele de cateheze ale parohiei.
[9] A
se vedea pentru aprofundare studiul Părintelui Sorin Lungoci, Climatul familial şi spiritual în timpul
sarcinii, în Altarul Banatului,
anul XX, nr. 1-3, ianuarie-martie 2009, pp.104-107.
[10]
Este necesar să amintim că sunt unii preoţi „de modă veche” care consideră că
dacă copilul este împărtăşit o dată la câteva luni sau cel puţin de 4 ori pe
an, este de ajuns. Nu putem fi de acord cu acest lucru pentru că copilul este
vulnerabil, el simte tot ceea ce se întâmplă în jurul său, de aceea are nevoie
de comuniunea cu Hristos care nu poate veni decât prin Taina Sfintei
Euharistii.
[11]
Se ştie plăcerea unor părinţi/bunici de a-şi învăţa copilul/nepotul să
vorbească urât, pentru că în viziunea lor acesta este un semn al înţelepciunii lumeşti
a copilului.
[12] Cum să educăm ortodox copilul, 300 de
sfaturi înţelepte pentru părinţi de la sfinţi şi mari duhovnici, traducere
din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia/Cartea ortodoxă,
Bucureşti, 2011, p. 76-77.
[13]
Sfânta Muceniţă Alexandra, Împărăteasa Rusiei, în volumul Cum să educăm ortodox…p. 85.
[14]
Printre activităţi ca plimbările, ieşirile în grup cu prieteni prin parcuri,
plimbările pe bicicletă, plimbări cu rolele sau privitul la TV şi PC.
[15]Sfântul
Ioan Gură de Aur, Părinţi, copii şi
creşterea lor, culegere de texte patristice şi traducere lor în neogreacă
de Ieromonah Benedict Aghioritul, Traducerea din neogreacă: Zenaida Anamaria
Luca, Editura Panaghia, Vatra Dornei, p.68.
[16] Cum să educăm ortodox copilul, 300 de
sfaturi înţelepte pentru părinţi de la sfinţi şi mari duhovnici…p.165.
[17]
Bineînţeles, preotul ar trebui să verifice în ce scop îşi administrează bănuţii,
de preferat, să îi îndrume spre cumpărarea unor cărţi, plata unor pelerinaje
sau ajutorarea unor familii nevoiaşe.
[18] Ideea
promovată de părintele Constantin Necula într-un interviu cu părintele Valentin
Delcă din parohia Veştem, Protopopiatul Sibiu, în cadrul emisiunii Biserică şi
societate din 9 martie 2010, apărut în volumul Pr. Conf. Dr. Constantin Necula,
Pastoraţia Bisericii în vreme de criză,
Editura Agnos, Sibiu, 2012, pp. 159-175.
[19] Cum să educăm ortodox copilul, 300 de
sfaturi înţelepte pentru părinţi de la sfinţi şi mari duhovnici…p.124.
[20]
Sfântul Ioan Gură de Aur, op. cit.,
p. 28.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Printfriendly
Totalul afișărilor de pagină
528652