Faceți căutări pe acest blog

vineri, 24 decembrie 2021

Darurile lui Dumnezeu, darurile noastre și darul Crăciunului Ieromonah Calnic Berger

 



Darurile lui Dumnezeu, darurile noastre și darul Crăciunului

 

Ieromonah Calnic Berger

 

„Al Domnului este pământul și plinirea lui” (Ps 23, 1). Acest verset din Psalmi ne aduce aminte un adevărat foarte important: Dumnezeu a creat toate lucrurile și, prin urmare, toate sunt ale Lui. Dar El ne împrumută aceste lucruri pe durata vieții noastre pe acest pământ. Lumea e înainte de toate un dar al lui Dumnezeu pentru noi. În chip asemănător, făcuți după chipul lui Dumnezeu, trebuie să ne folosim în lume în primul rând ca de un dar al nostru pentru Dumnezeu și pentru ceilalți. Primind lumea ca dar și oferind-o înapoi lui Dumnezeu ca dar, lumea devine un mijloc de creștere duhovnicească și comuniune. Într-adevăr, lumea și tot ce e în ea n-au sens decât ca mediu de părtășie între cei doi poli ai existenței sale: Dumnezeu care a creat-o și omul pentru care a fost creată.

În lumea creată omul se află „la mijloc”. În parte suflet nematerial și în parte trup material, omul este, în cuvintele sfântului Grigorie Teologul, un „închinător amestecat” aflat „la  jumătatea drumului între măreție și josnicie”. Suntem legați de lucrurile pământului prin însăși existența noastră. Dar tot prin însăși existența noastră suntem chemați să transcendem lucrurile pământului. Omul e deopotrivă parte a pământului și deasupra lui. Suntem administratori ai pământului, oferind lucrurile sale Domnului. Modul administrării noastre va determina destinul petrecut pe pământ, pentru că orientarea și desprinderile sufletului se pot schimba fără trup.

Ca să-l învețe pe om că lucrurile aceste lumi nu erau exclusiv pentru folosul său propriu, ci ca să fie folosite pentru scopurile lui Dumnezeu, Vechiul Testament poruncea să fie dată o zeciuială, o taxă de 10% pe an, pentru susținerea cultului de la Templu și a săracilor. Aducerea acestui dar era un act de slăvire și mulțumire adusă lui Dumnezeu, de recunoaștere a faptului că El este izvorul tuturor celor bune și al fiecărui bine în parte.

Darul Crăciunului a schimbat însă toate acestea. De Crăciun, Dumnezeu Însuși a fixat un nou standard al dăruirii: Dumnezeu Se dă pe Sine Însuși neamului omenesc făcându-Se om. În acest dar El nu ține pentru Sine Însuși nimic. Face o oferire totală și completă. Fiind El Însuși nelimitat și neschimbabil, binevoiește să devină parte a creației Sale limitate și supuse schimbării. Face asta „fără schimbare, fără contopire și fără împărțire”, cu alte cuvinte fără a înceta să fie Dumnezeu deplin și adevărat. Făcând astfel, a schimbat și locul omenirii în creație: dacă în „mijlocul” creației era omul, unind în sine însuși spiritualul și materialul, acum Fiul lui Dumnezeu devine El Însuși centru întregii existențe, unind în Sine Însuși ca Dumnezeu-om nu numai spiritualul și materialul ca om, ci și cerul și pământul, creatul și Necreatul, timpul și veșnicia.

Întruparea e o taină. Nici o analogie nu poate face înțeles cum anume Dumnezeu infinit, neschimbat, veșnic, aflat în afara spațiului și a timpului și Care vede trecutul, prezentul și viitorul într-un acum veșnic, Se face limitat și parte a timpului. „Eul” Fiului lui Dumnezeu e totodată „Eul” lui Iisus Hristos. Hristos este, în cuvintele sfântului Ioan Damaschinul, „singurul lucru nou sub soare”.

Cum putem să-I mulțumim lui Dumnezeu pentru „un dar atât de nespus” (2 Co 9, 15)? Numai într-un singur fel: oferindu-ne pe noi înșine și viețile noastre în schimb lui Dumnezeu/ neținând nimic pentru noi. Făcând o oferire cât mai totală și mai completă cu putință, care va afecta toate activitățile, bunurile, relațiile, rațiunea, adevărurile, scopurile și visele noastre. Ceea ce înseamnă iubire. Asta e tot ce caută Dumnezeu: iubirea noastră liber oferită.

Putem spune atunci că Întruparea Fiului lui Dumnezeu vine cu un scop: El ni Se oferă pe Sine Însuși, ca și noi să I ne oferim pe noi înșine. A venit să ne facă asemenea Lui. „Iar noi vom fi prin har tot ceea ce este El prin fire”, scria sfântul Maxim. Devenim asemenea lui Dumnezeu, fără să încetăm să fim deplin și cu adevărat oameni. A fi „ca Dumnezeu” înseamnă însă și să fim dăruitori, căci mai presus de orice Dumnezeu e un Dăruitor. Iar noi suntem chemați să fim, la rândul nostru, dăruitori, nu doar primitori.

Ce chemare înaltă! Câți pot primi darul lui Dumnezeu și să întoarcă înapoi acest dar? Câți pot să-i urmeze pe Cruce Pruncului nou-născut în Betleem? Icoana Nașterii ni-L arată încă de la nașterea Sa drept Mielul jertfit al lui Dumnezeu: născut într-o peșteră-iesle, asemănătoare peșterii-mormânt, și venerat de păstorii care creștea oi pentru jertfele templului. Dăruirea lui Dumnezeu e o dăruire sacrificială, jertfelnică. De aceea întoarcerea acestui dar de către noi lui Dumnezeu trebuie să fie și ea sacrificială, jertfelnică. Dumnezeu nu Se mulțumește numai cu 10%, El vrea 100%. Nu putem să ne facem asemenea lui Hristos – Care S-a oferit deplin lui Dumnezeu – dacă nu ne oferim și noi deplin Lui.

Darul sacrificial, jertfelnic, făcut de Dumnezeu neamului omenesc e temeiul insistenței Bisericii pe dăruirea de milostenii în postul Crăciunului. Mesajul Crăciunului a fost însă în foarte mare măsură răsturnat cu capul în jos în lumea contemporană nouă. Notabilă e absența oricărei reflecții asupra Tainei reale a sărbătorii. Adeseori Crăciunul nu e nimic mai mult decât o sărbătoare a sărbătoririi, o tristă oglindire a falimentului spiritual și materialismului vieții contemporane. Și noi ortodocșii putem fi ispitiți să-i învățăm pe copiii noștri că sărbătoarea Crăciunului e una a primirii (de daruri etc.) mai degrabă decât a dăruirii sau a împărtășirii. Și noi putem fi atât de „ocupați” încât să pierdem orice simț al unei Taine dincolo de lume.

Felul cum sărbătorim Crăciunul devine prin aceasta o provocare. Intimitatea și veselia familiei își au locul lor, nu însă zgomotul și agitația, căcă bucuria liniștită caracterizează Crăciunul. Pentru ca să ne pregătim pentru asta, Biserica ne cheamă să postim. Contrat practicii contemporane, Crăciunul e o sărbătoare care trebuie prăznuită vesel, dar liniștit. În acest fel intră Fiul lui Dumnezeu în lume: născut în tăcerea nopții, în timp ce lumea ocupată dormea fără să-i pese. Numai câțiva păstori care vegheau și animalele necuvântătoare au putut auzi veselul cântec de bucurie al îngerilor. În această liniște s-au deschis cerurile și s-a arătat „Lumina veselă” a prezenței lui Hristos. În această liniște s-a arătat darul lui Dumnezeu și numai în această liniște ne putem apropia de El să-I oferim darurile noastre.

Pregătirea pentru Crăciune e o dublă provocare pentru credinciosul ortodox de azi. Pe de-o parte, e vreme unei meditări liniștite la darul deplin al lui Dumnezeu Care ni Se dă pe Sine însuși nouă. Pe de altă parte, e un prilej să aplicăm propriei noastre dăruiri standardele lui Dumnezeu, întorcându-I darurile Sale împreună cu propriile noastre vieți. Cel mai important lucru pe care i-L putem da este inima noastră. Toate celelalte vin după acesta. Așa cum spune sfântul Grigorie Teologul: „Să ne asemănăm lui Hristos, întrucât Hristos S-a asemănat nouă. Să ne face dumnezei pentru El, Care pentru noi S-a făcut om... să dăm totul, să oferim totul... dar nu-I putem da nimic decât pe noi înșine, înțelegând Taina și făcându-ne pentru El tot ceea ce El S-a făcut pentru noi”[1].



[1]Ieromonah Calinic (Berger), Provocări ale gândirii și vieții ortodoxe astăzi. Reflecții despre temeiurile creștine, trad. Maria-Cornelia și diac. Ioan I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 2012, pp. 13-17.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly

Totalul afișărilor de pagină