Pagini
- Pagina de pornire
- Despre mine
- Dezvoltare personală
- Linkuri psihologie și sociologie + dezvoltare personală
- Diferite linkuri
- Despre Țara Sfântă
- Predici
- Filme
- Softuri utile
- Rugăciuni
- Povești moralizatoare
- Conferințe
- De pe Facebook adunate
- Materiale pentru religie ortodoxa
- Colinde
- Citate
- Sunete de relaxare
- Cărți
- Programe pc gratuite
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Destinatii turistice
- Pagina dedicat videografiei (pasiune)
- Cântece istorice/patriotice
- Să-i ajutăm pe cei de lângă noi
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Să ne mai amuzăm
- Versetul zilei
Bine ați venit!
Doamne Iisus Hristoase, Dumnezeu nostru, binecuvintează cu binecuvântarea Ta cea cerească pe toți cei ce vor citi acest blog. Deschide-le lor inima ca să înțeleagă cuvintele din el. Ferește-i de toată rătăcirea și Te preamărește în viața lor, făcându-i instrumente ale voinței Tale sfinte.
Faceți căutări pe acest blog
joi, 12 iunie 2014
marți, 7 ianuarie 2014
Botezul Domnului cântat în imne - Alexandru BRICIU
Botezul Domnului cântat în imne
Alexandru BRICIU
Fiecare
popor are tradiţiile sale şi "îmbracă" manifestările religioase
într-un specific local. Teologia siriană are darul de a "cânta"
tainele, eliberându-le de chingile conceptelor şi ale definiţiilor. Unul dintre
exponenţii lirismului sirian este Sfântul Cuvios Efrem Sirul, vieţuitor în
secolul al IV-lea în cetăţile Nisibi şi Edessa, la graniţa dintre Imperiul
Roman şi Persia. Imnograf şi catehet, a fost supranumit "Harpă a
Duhului" sau "Soarele Sirienilor", pentru că ne-a lăsat o serie
de "imne", veritabile omilii în versuri cu strofe şi refren, cântate
deopotrivă de cler şi credincioşi într-un dialog liturgic sirian. Două secole
mai târziu, un alt sirian, elenizat de această dată, Cuviosul Roman Melodul,
alcătuia celebrele "kontakia" bizantine, o "traducere" a
madrashelor siriene în specificul constantinopolitan.
Diac. Ioan
I. Ică jr., cel care a tradus "Imnele Naşterii şi Arătării Domnului"
în limba română, aminteşte supranumele de "Harfă a Duhului" acordat
Sfântului Cuvios Efrem Sirul, "cel mai fascinant şi fabulos poet creştin
din toate timpurile, dar şi unul dintre cei mai profunzi teologi ai tradiţiei
creştine".
În ziua de
pomenire a Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul
Domnului, redăm fragmente dintr-un imn-dialog ("sogyatha") incluse
într-un manuscris al Sfântului Efrem, dar fără o paternitate certă a
imnologului sirian asupra lor. Refrenul imnului este "Laudă Ţie, Doamne,
Căruia I se închină cu bucurie cerul şi pământul!" Momentul relatat de
Sfânta Scriptură este descris în versuri, astfel: "L-am văzut pe Ioan plin
de uimire cu cetele cereşti împrejurul lui şi pe slăvitul Mire cum se pleacă
fiului celei sterpe (Elisabeta) ca să-L boteze". După o introducere a
autorului, începe un dialog între Mântuitor şi Botezător alcătuit din mai bine
de 40 de versuri împărţite în replici, fiecare cântând mai frumos dumnezeirea
lui Iisus şi smerenia lui Ioan.
Sfântul
Ioan Botezătorul recunoaşte în Cel Ce vine la malul Iordanului pe Fiul lui
Dumnezeu şi cere îndurare: "Rogu-Te, Doamne, să nu fiu silit la aceasta!
Căci e cu neputinţă ceea ce mi-ai spus. Eu am nevoie să mă botez; căci Tu cu
isopul Tău faci albe toate. (…) Cum poate aşchia să ţină cu mâinile ei focul,
fiind lemn uscat! Ai milă de mine, Focule! Căci lucrul e cu neputinţă pentru
mine. (…) Îngerii se tem şi nu cutează să se uite la Tine, ca să nu orbească.
Şi cum Te voi boteza pe Tine, Doamne? Sunt prea slab să mă apropii de
Tine". Mântuitorul Hristos îi răspunde, întărindu-l în lucrarea la care a
fost chemat: "Te temi? Nu te împotrivi voii Mele! Căci Eu te-am rugat.
Botezul mă aşteaptă cu nerăbdare. Împlineşte lucrul pentru care ai fost chemat!
(…) La Botezul Meu vor vedea că Tatăl Care M-a trimis dă mărturie pentru Mine
că sunt Fiul Lui şi a hotărât să Se împace întru Mine cu Adam, care s-a făcut
mânia Lui".
Argumentele
omeneşti ale Botezătorului pălesc în faţa înţelepciunii divine: "Prea mic
e râul la care ai venit, ca să cobori în el şi să Te cuprindă. Cerurile sunt
prea mici pentru puterea Ta. Şi cum să te cuprindă botezul? (…) Oştiri cereşti
stau aici, şirul de îngeri se închină. Tremur de spaimă să vin să Te
botez". Acestora, Mântuitorul le răspunde: "Mai mic decât Iordanul e
pântecul Maicii Mele şi totuşi am vrut şi M-am sălăşluit în Fecioară. Şi aşa
cum M-am născut din pântec, Mă voi boteza şi în Iordan. (…) Oştirile şi cetele
te laudă că Mă botezi. Pentru aceasta te-am ales din pântecele maicii tale. Nu
te teme! căci Eu am vrut aceasta".
Credincios,
Sfântul Ioan Botezătorul acceptă misiunea încredinţată: "Ascult, Doamne,
cuvântul Tău. Vino la botez, căci iubirea Ta Te-a mânat spre el! Ţărâna cade în
genunchi minunându-se de cum a ajuns să-şi pună mâinile pe Plăsmuitorul
său"[1].
[1]
Alexandru BRICIU, „Botezul Domnului cântat în imne” în ziarul Lumina, Luni, 7 ianuarie 2013, http://ziarullumina.ro/repere-si-idei/botezul-domnului-cantat-imne.
vineri, 3 ianuarie 2014
Boboteaza, în Biserică şi în afara ei - Pr. Prof. Dr. Viorel Sava
Boboteaza,
în Biserică şi în afara ei
Sărbătoarea care aminteşte şi
reactualizează Botezul Domnului nostru Iisus Hristos (Boboteaza sau Epifania)
este una dintre sărbătorile care ocupă un loc însemnat, atât în viaţa liturgică
ortodoxă, cât şi în pietatea particulară a credincioşilor ortodocşi.
În viaţa liturgică, această
sărbătoare ocupă un loc important încă din cele mai vechi timpuri. Documentele
care o menţionează şi care o trec în lista sărbătorilor închinate Mântuitorului
arată că ea a fost ţinută totdeauna cu mare solemnitate. La frumuseţea, fastul
şi solemnitatea acestei sărbători a contribuit în mod deosebit legătura ei
foarte strânsă cu sărbătoarea Naşterii Domnului. Până în secolul al IV-lea,
sărbătoarea cunoscută sub numele de Epifanie, ţinută pe 6 ianuarie, nu era
altceva decât serbarea comună a Naşterii şi botezului Mântuitorului Iisus
Hristos.
De asemenea, fastul şi solemnitatea
erau amplificate de primirea catehumenilor în biserică, prin Taina Sfântului
Botez. Postul din ajunul Bobotezei, în prezent mijloc de pregătire pentru
praznicul Botezului Mântuitorului, are la origini postul pe care catehumenii îl
ţineau, pregătindu-se pentru propriul botez. Primirea candidaţilor la botez în
sânul Bisericii avea loc, de asemenea, la sărbătoarea Naşterii Domnului, la
Paşti şi la Rusalii. La aceste sărbători, în cadrul Sfintei Liturghii, imnul
„Sfinte Dumnezeule…” este înlocuit cu imnul „Câţi în Hristos v-aţi botezat…”.
Botezul fiind legat de aceste sărbători, celebrarea lor anuală devenea pentru
fiecare dintre cei botezaţi şi ziua amintirii propriului botez.
Din păcate, în prezent, Taina
Botezului se oficiază, în numeroase locuri, în timpul săptămânii, ca o
„ceremonie privată”[1],
izolată de sfânta Liturghie, pe înserate şi parcă pe ascuns, cu participarea unui număr foarte restrâns de credincioşi.
Având în vedre importanţa Botezului în viaţa primitorului, dar şi în viaţa
comunităţii, se impune ca tradiţia veche şi autentică a Bisericii să fie
restaurată.
Un alt element care sporeşte
frumuseţea şi solemnitatea Bobotezei este sfinţirea
apei celei mari. În vechime, în ajunul acestei sărbători, într-u cadru mai
puţin solemn, avea loc sfinţirea apei pe care preoţii o foloseau la
binecuvântarea caselor credincioşilor. În ziua praznicului, la sfârşitul
Sfintei Liturghii, se face din nou sfinţirea apei care credincioşii o iau la
casele lor spre a o consuma. Sfinţirea apei din ajunul Bobotezei aminteşte de
botezul cu care boteza Sfântul Ioan în pustiul Iordanului, iar cea din ziua
Bobotezei aminteşte de însuşi botezul Mântuitorului. Agheasma de la Bobotează
este numită Agheasmă mare pentru că sfinţirea ei se face printr-o dublă
invocare a Duhului Sfânt şi pentru că ea se săvârşeşte în ziua în care
Mântuitorul Iisus Hristos a sfinţit apele, prin pogorârea şi botezul Său în
apele Iordanului[2].
Dar sfinţirea apelor la 6 ianuarie
comportă şi alte semnificaţii. Acest eveniment inaugurează o nouă etapă în
istoria sfântă a mântuirii, o etapă care reeditează, într-un alt cadru şi
într-o altă eră, cea creştină,s tare paradiziacă. Atunci „Duhul lui Dumnezeu se
purta pe deasupra pe apelor” (Facere 1, 2) şi încălzea făptura, dădea viaţă
sau, cum spune Sfântul Vasile cel Mare, dădea viaţă apelor după chipul găinii
care cloceşte şi dă putere de viaţă ouălor[3]. Începând
cu botezul Mântuitorului, Duhul lui Dumnezeu Se coboară iarăşi peste făptură şi
o înnoieşte, adevăr exprimat şi de imnele liturgice. Un antifon din rânduiala
Utreniei duminicilor spune: „Prin Duhul Sfânt toată făptura se înnoieşte,
iarăşi alergând la cea dintâi”[4].
Pogorârea Mântuitorului în apele
Iordanului este totodată semnul iubirii Lui faţă de oameni. Din iubire El se
solidarizează cu cei împovăraţi de păcate. În Iordan coborau toţi aceia care se
simţeau apăsaţi de păcate şi care aşteptă cu nădejde izbăvirea. „Şi ieşeau la
el 9La Ioan) tot ţinutul Iudeii şi toţi cei din Ierusalim şi se botezau către
el, în râul Iordan, mărturisindu-şi păcatele” (Marcu 1, 5). Hristos se afundă
în apele Iordanului, solidarizându-Se cu cei păcătoşi preînchipuind, în apele
Iordanului, solidarizarea noastră cu moartea Lui.
În pietatea particulară a
credincioşilor ortodocşi, Boboteaza are, de asemenea, semnificaţii importante
şi variate, unele dintre le folositoare, altele nesănătoase.
Mulţimea credincioşilor care
participă la sfinţire apei celei mari arată multa lor iubire de sfinţenie şi
dorinţă de sfinţire. Biserica se roagă ca ape ce se sfinţeşte să se facă „dar
de sfinţenie şi curăţie de păcate, spre tămăduirea sufletului şi a trupului şi
spre tot folosul de trebuinţă[5]. Aceste
realităţi sunt experimentate de credincioşi şi se reflectă în comportamentul
lor faţă de apa sfinţită. Ei o iau în casele lor, consumă din ea în zilele de
după bobotează, în zilele de post ş de sărbătoare, o păstrează la loc de
cinste, se stropesc atunci când sunt tulburaţi şi au încercări, stropesc
casele, vitele, ţarinile, pentru că ea, cu harul şi puterea lui Dumnezeu, este
„izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de
boli, diavolilor pierire, îndepărtarea puterilor celor potrivnice, plină de
putere îngerească”, iar cei ce se stropesc sau gustă din ea o au „spre
curăţirea sufletelor şi a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinţirea
caselor şi spre tot folosul de trebuinţă” (din rugăciunea de sfinţire)[6].
Dar în viaţa particulară a
credincioşilor, la umbra pietăţii şi spiritualităţii autentice, au apărut
tradiţii şi obiceiuri, unele dintre ele cu implicaţii, altele care afectează
activităţile cotidiene şi îi derutează în special pe tineri, mai ales atunci
când promotorul lor este un credincios în vârstă, care ştie mai bine, pentru că
„aşa a prins el de când este”. Nu ne vom referi la toate aceste obiceiuri şi
tradiţii, ci doar la unele pe care le întâlnim mai des şi care uneori creează
probleme în pastoraţia preoţilor.
Una dintre întrebările adresate
frecvent de credincioşii noştri este dacă Agheasma mare poate fi înmulţită sau
nu. Ei bine, din capul locului trebuie să spunem că ea poate fi înmulţită. În susţinerea acestei afirmaţii avem argumente
istorice, teologice şi practice. În vechime, sfinţirea apei mari se făcea la
râuri sau la fântâni. Or, chiar în
momentul în care apa se sfinţea, se şi înmulţea. Nimeni nu oprea izvorul ca
să izvorască. În al doilea rând, înmulţirea aghesmei nu afectează calitatea ei.
Ea nu devine, prin înmulţire, mai puţin sfinţită. Sfinţirea nu se diluează. A considera că prin înmulţire sfinţenia
apei ar fi afectată într-u fel sau altul înseamnă a minimaliza lucrarea harului lui Dumnezeu, care nu se diluează şi nu
se divide. El este întreg într-o picătură de apă, ca şi într-o cantitate
mai mare, de aceea doar gustăm apa din sfinţită şi nu este necesar să consumăm
cantităţi mari pentru a ne sfinţi. În al treilea rând, în trecut ca şi în
prezent, în ajunul Bobotezei, preotul vizitează casele credincioşilor şi le
binecuvintează stropind cu agheasmă. Este greu de închipuit că în trecut
preoţii mergeau prin cetate sau prin sate purtând vase imense cu agheasmă
neînmulţită, în cantităţi atât cât să le ajungă pentru toate casele, sau că de
atunci şi până acum cineva ar fi făcut aceste lucruri.
Direct legată de aceasta este
problema spălării lucrurilor din casă în perioada care urmează praznicului
bobotezei. Având în vedere că apa pe care o aducem de la fântână, ca şi cea
care ne vine în casă pe conductă, nu mai este apa din apa din fântână sau de la
râul unde se făcea sfinţirea apelor altădată, putem să spălăm în orice zi de
peste an. Este adevărat că tradiţia pioasă afirmă că în ziua Bobotezei toate
apele se sfinţesc, arătând că prin aceasta că Duhul Sfânt revine în sânul
creaţiei, însă agheasmă (apă sfinţită) devine doar aceea asupra căreia se face
rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt[7]. Un
argumente în plus în susţinerea acestui adevăr ar fi acela că chiar cei care
susţin că toate apele se sfinţesc nu consumă apă de la fântână sau de la
chiuvetă în loc de agheasmă. În plus, atunci când le este sete, indiferent dacă
este pe nemâncate sau nu, consumă apă din fântână sau de la robinet, fără să
considere că aceasta este Agheasmă mare.
Privitor la timpul în care se consumă
Agheasma mare, trebuie să spunem că o rânduială statornică în viaţa
credincioşilor noşti sfătuieşte şi îngăduie consumarea ei până în data de 14
ianuarie, zi în care se încheie sărbătoarea Bobotezei. Sărbătorile mari au o
înainte-prăznuire, sărbătoarea propriu0zisă şi o după-prăznuire. Înainte de
sărbătoarea însăşi şi după sărbătoare, până la încheiere ei (numită
„odovanie”), cărţile de cult, pe lângă slujba închinată sfinţilor din zilele
respective, conţin şi imne care preamăresc sărbătoarea mare din acel interval
de timp. Însă agheasma poate fi consumată şi în celelalte zile de peste an.
Pentru aceasta, credinciosul trebuie să-şi întrebe duhovnicul şi să ia
binecuvântare în acest sens. Tot cu referire la timpul consumării Aghesmei
mari, se pune întrebarea dacă aceasta trebuie să fie înainte sau după anafură.
Deşi acest lucru este precizat de preoţi în zilele Bobotezei, accentuăm că totdeauna agheasma (mare sau mică) se ia
înainte de anafură, întrucât agheasma este sfinţită prin chemarea şi lucrarea
Duhului Sfânt, în timp ce anafura este pâine binecuvântată prin rostirea uni
formule de binecuvântare şi prin atingerea ei de Sfântul Disc şi de Sfântul
Potir.
O altă practică întâlnită la preoţi,
atunci când vizitează casele credincioşilor în ajunul Bobotezei, stă în
legătură cu busuiocul pe care îl foloseşte preotul pentru a stropi. Există în
popor credinţa că dacă o fată ia un fir din acel busuioc şi îl pune sub pernă,
în noaptea de 5 spre 6 ianuarie, va visa pe cel care îi va fi soţ. În unele
zone ale ţării, fetele ţin post negru în ziua de 5 ianuarie, după ce dimineaţa
s-au spălat cu apă neîncepută, iar seara, după ce îşi fac rugăciunea, merg la
culcare. Se poate sesiza aici un amestec de evlavie şi superstiţie.
Postul din ajunul bobotezei este
practicat din vremuri străvechi din motivele arătate mai sus. Rugăciunea este
hrana care întăreşte sufletul, şi trupul în timpul postului. Superstiţiile însă
adăugate acestor osteneli duhovniceşti nu poartă girul Bisericii. Postul şi rugăciunea
urmăresc curăţirea de păcate, sporul duhovnicesc şi întâlnirea cu Dumnezeu. A
face aceste osteneli duhovniceşti cu scopul de a şti mai dinainte cum şi cine
va fi soţul este o necinstire a lui dumnezeu. Mai mult decât atât, nimeni nu
este atât de vrednic încât Dumnezeu să-i descopere ceea ce el îşi doreşte şi
nici atât de decăzut şi păcătos (mai cu seamă atunci când realizează păcatul şi
se pocăieşte) încât Dumnezeu să nu-i poarte de grijă. Nici firul de busuioc,
nici pisica neagră, nici visele etc. nu pot să facă ceva, ci numai
Hristos-Domnul, pe Care, la sfârşitul fiecărei slujbe, în rugăciunile Bisericii
şi în cele particulare, Îl numim „nădejdea noastră”. Patericul ne dezvăluie
faptul că părinţii pustiei nu numai că nu şi-au dorit să aibă descoperiri de la
Dumnezeu, ci le-au şi refuzat pe cele pe care le-au avut. Când un avvă a fost
întrebat de ce a izgonit pe îngerul care i s-a arătat, el a răspuns: „Dacă
vedenia este de la diavol atunci este bine că nu am primit-o, iar dacă este de
la Dumnezeu, el ştie de cu nu am voit să o primesc”, smerindu-se şi arătând
prin aceasta că nimeni nu este vrednic, indiferent de eforturile şi ostenelile
duhovniceşti pe care le face, să primească descoperiri de la Dumnezeu. El Se ascund
celor ce scormonesc tainele Sale, dar
Se descoperă celor care cu inima înfrântă şi smerită Îi slujesc. Numai în
această stare, dublată de profunda şi deplina pocăinţă, psalmistul David a
văzut pe cele ascuns şi nearătate ale lui Dumnezeu: „Cele neratate şi cele
ascuns ale înţelepciunii Tale mi-ai arătat mei” (Psalmul 50).
Binecuvântările lui Dumnezeu
revărsate peste noi prin sărbătoarea Bobotezei, ca de altfel prin toate
sărbătorile, daruri menţionate în parte aici, ne arată că evlavia autentică
găseşte în sărbători, şi în cultul divin în general, un izvor nesecat şi
dătător de viaţă. Evlavia îndoielnică
este aceea care se risipeşte în cele neesenţiale, care vrea să-şi tămăduiască
setea ocolind izvorul sau adăpându-se din izvorul de apă pictat pe perete,
cum spune Părintele Cleopa într-u cuvânt al său[8].
[1]
Al. Schmemann, Din apă şi din Duh,
trad. De Pr. Prof. Ioan Buga, Editura Symbol, Bucureşti, 1992, p.6.
[2]
Cf. Pr. Prof. Dr. Ene Branişte, Liturgică specială, Bucureşti, 1980, p.
459.
[3]
Omilia a II-a. Despre „Pământul era
nevăzut şi netocmit”, trad. De Pr. D. Fecioru, în „PSB”, EIBMBOR, vol. 17,
Bucureşti, 1986, p.92.
[4]
Antifonul al doilea de la Utrenia glasului I, în Octoih Mare, ediţia a II-a, Bucureşti, 1975, p. 17.
[5]
Molitfelnic, EIBMBOR, Bucureşti,
2006, pp. 678-679, din cererile speciale ale Ecteniei mari din rânduiala slujbei.
[6] Ibidem, p. 586.
[7]
Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula, Biserică
şi cult pe înţelesul tuturor, Editura Europartner, Bucureşti, 1996, pp.
187-188.
[8]
Pr. Prof. Dr. Viorel Sava, „Boboteaza, în Biserică şi în afara ei” în „În Biserica Slavei Tale”. Studii de teologie
şi spiritualitate liturgică, vol. I, col. Episteme, Doxologia, Iaşi, 2012,
pp. 99-104.