Pagini
- Pagina de pornire
- Despre mine
- Dezvoltare personală
- Linkuri psihologie și sociologie + dezvoltare personală
- Diferite linkuri
- Despre Țara Sfântă
- Predici
- Filme
- Softuri utile
- Rugăciuni
- Povești moralizatoare
- Conferințe
- De pe Facebook adunate
- Materiale pentru religie ortodoxa
- Colinde
- Citate
- Sunete de relaxare
- Cărți
- Programe pc gratuite
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Destinatii turistice
- Pagina dedicat videografiei (pasiune)
- Cântece istorice/patriotice
- Să-i ajutăm pe cei de lângă noi
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Să ne mai amuzăm
- Versetul zilei
Bine ați venit!
Doamne Iisus Hristoase, Dumnezeu nostru, binecuvintează cu binecuvântarea Ta cea cerească pe toți cei ce vor citi acest blog. Deschide-le lor inima ca să înțeleagă cuvintele din el. Ferește-i de toată rătăcirea și Te preamărește în viața lor, făcându-i instrumente ale voinței Tale sfinte.
Faceți căutări pe acest blog
vineri, 6 ianuarie 2023
joi, 5 ianuarie 2023
Predică la sărbătoarea Botezului Domnului nostru Iisus Hristos - Părintele Placide Deseille
Predică la sărbătoarea
Botezului Domnului nostru Iisus Hristos[1]
În
economia anului liturgic, sărbătoarea Botezului Domnului este cel puțin la fel
de importantă ca sărbătoarea Crăciunului. Și vedem aceasta în primul rând din
însăși structura liturgică a acestei sărbători. Ea este precedată de un ajun în
care se slujesc ceasurile împărătești, la care ascultăm deja anumiți psalmi,
anumite texte ale Vechiului Testament care reiau temele fundamentale ale
sărbătorii. Apoi, urmează privegherea, asemănătoare aceleia a Crăciunului.
La Crăciun,
Domnul coboară printre noi, însă o face aproape în taină, arătându-se doar
Fecioarei Maria, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, lui Iosif, păstorilor și
magilor veniți din Răsărit, în mod discret însă, aproape tăinuit. Numai doi
evangheliști, Sfinții Matei și Luca, au cules direct de la cei apropiați lor
mărturii referitoare la primele luni, la primii ani din viața Mântuitorului
Hristos.
Astăzi
însă are loc manifestarea, arătarea oficială, am putea spune, a lui Hristos. El
este cu adevărat Mântuitorul Care vine în mijlocul nostru și Se arată pe deplin
poporului Său. Un rol cu totul special îl are în cadrul acestei manifestări un
personaj aparte, Sfântul Ioan Botezătorul. El apare în toate textele care ne
vorbesc despre Botezul lui Hristos, iar Biserica îi prăznuiește soborul a doua
zi după sărbătoarea Bobotezei, în strânsă legătură cu aceasta. Sfântul Ioan
Botezătorul este cel mai mare dintre proroci, deoarece în vreme ce ceilalți
proroci au vestit că Mântuitorul Hristos avea să vină, că Mesia urma să vină,
Sfântul Ioan Botezătorul vestește că Mesia a venit și că este prezent printre
oameni. El este cel care ni-L arată, ni-L desemnează și care este chemat să-L
boteze. Iar minunatele texte din slujbele liturgice ale sărbătorii de astăzi
exprimă sentimentele pe care le trăiește Sfântul Ioan Botezătorul în această
calitate, smerenia și fiorul de adorare care îl cuprinde în întregime.
Hristos
vine așadar pentru a fi botezat de Sfântul Ioan. El se manifestă apropiindu-se
de Ioan ca un păcătos asemenea altor păcătoși, arătând prin aceasta că a luat
asupra Sa păcatul nostru, că a luat asupra sa păcatul lumii. Nu că ar fi săvârșit
El vreodată cât de mic păcat personal, ci că a luat asupra Sa, în mod real,
păcatul lumii. Și-a asumat umanitatea noastră în starea ei de păcătoșenie și
pentru a ne arăta aceasta El vine astăzi pentru a primi Botezul din mâinile lui
Ioan. În acest sens vine, după cum El Însuși o spune, pentru „ plini toată
dreptatea”.
Botezul
lui Hristos capătă o semnificație cu totul deosebită, deoarece prin acest gest
simbolic, de cufundare în apă și de ieșire din ea, Mântuitorul Își vestește
deja moartea și Învierea din morți. El ia asupra Sa păcatul lumii, se afundă în
apă, iar la contactul cu trupul Său dătător de viață, această apă încetează a mai
fi distrugătoare ca potop, și se transformă în râurile raiului, în izvor
dătător de viață și de binefaceri pentru toți cei care se vor cufunda apoi în
ea pentru Sfântul Botez.
Da,
prin Botezul Său în apa Iordanului, Mântuitorul Hristos a instaurat taina
sacramentală a Botezului ca semn profetic al morții și al Învierii Sale
personale și, în același timp, ca taină a participării noastre la acestea, la
moartea și la Învierea Sa.
Se cuvine
să remarcăm faptul că în această scenă a Botezului sunt prezentate numeroase
imagini și figuri din Vechiul Testament. Mai întâi, avem râul Iordan; de asemenea,
avem vocea Tatălui, deja prezentă în însăși lucrarea creației, vocea Tatălui
care pronunță cuvintele creatoare: „Să fie cutare sau cutare lucru”, în cele șase
zile ale creației și care astăzi proclamă creația cea nouă în Persoana Fiului
Său Cel iubit. Îl vedem pe Sfântul Duh Care apare sub forma unui porumbel, ceea
ce ne trimite din nou cu gândul la primele zile ale creației, deoarece, pe când
Tatăl crea lumea cu Cuvântul, Duhul Sfânt era acolo. Cartea Facerii ne spune că
„Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facere 1, 2). Și la
sărbătoarea de astăzi, Duhul lui Dumnezeu Se poartă deasupra apelor Iordanului
în chip de porumbel, pentru a ne arăta că se împlinește o nouă creație, prin
cuvântul Tatălui și cu puterea Duhului Sfânt.
Faptul
că Duhul Sfânt Se arată sub forma unui porumbel ne trimite la un alt pasaj din
Vechiul Testament, referitor la potop, mai precis la sfârșitul lui, când are
loc revenirea milostivirii divine, iertarea lui Dumnezeu manifestându-se prin
porumbelul trimis de Noe care se întoarce la arcă cu o ramură verde de măslin
în cioc (Facerea 8, 11). Porumbelul reprezintă semnul care se coboară din cer,
deasupra apelor Iordanului și se oprește deasupra lui Hristos în momentul
Botezului arată că tot potopul păcatului a luat sfârșit în potențialitate, că
prin Hristos, prin moartea și prin Învierea Sa, păcatul va fi biruit, că prin
și în Hristos, Tatăl îi oferă omenirii iertarea.
Da, faptul
că Duhul Sfânt Se manifestă astfel în chip de porumbel nu este deloc lipsit de
semnificație, evocând aceste numeroase aspecte.
Cufundarea
Mântuitorului în apele Iordanului și ieșirea sa din apă ne trimite cu gândul la
traversarea Mării Roșii de poporul lui Israel, eliberat din robia faraonului,
simbol al faraonului cel spiritual care este diavolul. Prin această traversare
a Mării Roșii, Israel se eliberează din robie, așa cum și noi, creștinii, ne eliberăm
prin Botez din robia diavolului, pentru a pătrunde în libertatea de fii ai lui
Dumnezeu. Însă după traversarea Mării Roșii, Israel a trebuit să traverseze și
deșertul. Și Hristos va trăi aceasta, fiind dus peste câteva zile, de Duhul în
pustie pentru a-l înfrunta pe diavol, pentru a se lupta cu el față către față
timp de patruzeci de zile, număr ce face trimitere la cei patruzeci de ani
petrecuți de poporul lui Israel în deșert. Iar pentru noi, cele patruzeci de
zile de post care se apropie fac referire la cele patruzeci de zile petrecute de
Mântuitorul Hristos în pustie.
Botezul
lui Hristos în apa Iordanului ne amintește și de trecerea Iordanului de către
poporul lui Israel, la încheierea celor patruzeci de ani de pribegie în deșert,
sub conducerea lui Iosua, al cărui nume este identic cu cel a lui Iisus,
reprezentând doar o transcriere diferită a acestuia. Iosua conduce poporul prin
Iordanul care se desparte în două lăsându-l să-l traverseze ca pe uscat, așa
cum se întâmplase și cu Marea Roșie, însă de data aceasta îl conducere spre
Pământul făgăduinței. La fel și Hristos, prin Botezul Său, ne face să intrăm împreună
cu El, pe urmele Lui și „în El” în adevăratul Pământ al făgăduinței care este
cerul; or, în scena Botezului Domnului vedem cerurile deschise, iar faptul că
ele se deschid este extrem de semnificativ. Acest lucru ne arată că acum putem,
datorită lui Hristos, adevăratul nostru Mesia, adevăratul nostru Iosua, să intrăm
în adevăratul Pământ al făgăduinței care este Împărăția cerurilor, în care
pătrundem deja prin intermediul Botezului, a cărui taină ar trebui să o retrăim
pe parcursul întregii noastre vieți creștine, în așteptarea revelării vieții noastre
cerești de dincolo. Sfântul Nicolae Cabasila, mare autor ortodox din veacul al
XIV-lea, insista în mod deosebit asupra folosului duhovnicesc pe care îl pot
avea creștinii citind și meditând asupra textelor de la slujba Botezului,
deoarece ele ne arată ce suntem și, în același timp, ce trebuie să devenim. Ele
ne revelează ce am devenit deja în mod definitiv și ceea ce trebuie să devenim
în mod tot mai real, într-o plinătate tot mai mare, pe parcursul întregii
noastre vieți de creștini.
Această
sărbătoare a Botezului Domnului ne invită deci să medităm asupra propriului
nostru botez, asupra acestui imens dar primit de la Dumnezeu Care a făcut din
noi fii ai lui Dumnezeu, Care ne-a altoit pe Hristos cel Înviat, pe Trupul Său
proslăvit Care a sfințit apele și Care revarsă acum asupra noastră, în toate zilele
vieții noastre, izvoare de har, deoarece tot harul și toată participarea
noastră la viața cea dumnezeiască ne vin prin sfânta și proslăvita omenitate a
lui Hristos.
Toate
aceste aspecte ne sunt revelate de acest praznic al Bobotezei și de toate
aceste minunate texte liturgice, atât de frumoase și bogate în semnificații la
care ar trebui să medităm mai mult. Și atunci Tatăl Se va putea apleca asupra noastre
pentru a ne spune: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit”. Fiecare dintre noi trebuie
să devină, în Fiul cel Unul Născut, fiu adoptiv al tatălui, nu într-un mod juridic
și exterior, ci în chip profund real, devenind cu adevărat părtaș la viața Sa
cea dumnezeiască.
Să ne
ajută bunul Dumnezeu ca acest lucru să se împlinească cu adevărat în fiecare
dintre noi, tot mai mult și în toate zilele vieții noastre, prin conlucrarea
noastră cu harul primit la Botez. Spre slava Tatălui, prin Fiul Său Cel Unul
Născut și în Duhul Sfânt, Dumnezeu Cel unul, Căruia I se cuvinte toată slava,
în vecii vecilor. Amin[2].
[1] Rostită
la Mănăstirea „Sfântul Antonie cel Mare” din Vercors, la 6 ianuarie 2009.
[2]
Părintele Placide Deseille, Cununa binecuvântată
a anului creștin. Predici la Duminicile și sărbătorile anului liturgic,
Traducere din limba franceză și introducere de Felicia Dumas, Doxologia, Iași,
2015, pp. 273-278. Cartea se poate cumpăra de aici: https://edituradoxologia.ro/cununa-binecuvantata-anului-crestin.
Botezul lui Iisus - Ion Bria
Botezul lui Iisus
Toate
Evangheliile pun la începutul misiunii lui Iisus același eveniment: botezul în
Iordan, când Duhul Sfânt coboară asupra Sa în chip de porumbel (Matei 3, 13-17;
Marcu 1, 8-11; Luca 3, 21-23; Ioan 1, 29-34). Duhul a coborât și a rămas peste
Iisus, Care a fost astfel conformat și proclamat Fiul lui Dumnezeu (Ioan 1,
32-24). Deși n-a avut păcat (Ioan 8, 46), Iisus a acceptat să-Și inaugureze
misiunea Sa cu botezul în Iordan de la Ioan (Matei 3, 13-17), aceasta atât
pentru a împlini o rânduială sacră (Matei 21, 25), cât și ca semn anticipat al
jertfei Sale. De acum înainte Iisus este pregătit să ia asupra Sa păcatul
lumii.
Iisus
vine la Iordan atras de Ioan, profetul care face legătura între Vechiul și Noul
Testament. Poporul vedea în Ioan pe profetul Ilie care anunța venirea lui Mesia
(Matei 11, 14). El era vocea care striga în pustie: „Pregătiți calea Domnului”
(Matei 3, 3). Iisus, vorbind mulțimilor despre Ioan (Matei 11, 7-11), a
recunoscut că acesta a venit în „calea dreptății”, convertind vameșii și
prostituatele (Matei 21, 32).
Ioan
Botezătorul predica în „deșertul Iudeii” (Matei 3, 1), lângă Marea Moartă, nu
departe de Qumran, unde se afla comunitatea esenienilor. Propovăduia
convertirea, dar fără intenția de a întemeia o sectă (Luca 3, 7-14), și practica
un singur botez, cel cu apă, ca pregătire pentru Mesia și ca anticipare a
botezului creștin cu Duh Sfânt (Luca 3, 3, 16). El este cel ce recunoaște în
Iisus pe Fiul lui Dumnezeu (Ioan 1, 34), punându-L în legătură directă cu profețiile
Vechiul Testament: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”
(Ioan 1, 29, 36). totuși, fiind în închisoare, Ioan vrea o confirmare a
credinței sale și trimite doi ucenici să întrebe dacă El este „Cel ce va veni”.
Evanghelistul
Luca dă unele indicații cronologice foarte exacte, numind autoritățile politice
și religioase din vremea misiunii lui Ioan Botezătorul: „În al cincisprezecelea
an (septembrie 27-Octombrie 28), al domniei Împăratului Tiberiu, pe când Pilat din
Pont era procuratorul Iudeii, Irod, tetrarh al Galileii, Filip, fratele său,
tetrarh la Ituriei și al ținutului Trahoniei, iar Lisanias, tetrarh al
Abileniei, în zilele arhiereilor Anna și Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu
către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie” (Luca 3, 1-2). Ținând seama că Tiberiu
i-a urmat lui August ca împărat al Romei, după anul 14 d. Hr., că Irod Tetrarhul
era Irod Antipa, care a domnit peste Galileea și Pereea între anii 4-39 d.Hr.,
și că Filip Tetrarhul a domnit peste regiunile din nord ale Palestinei între
anii 4-34 d.Hr., epoca despre care vorbește Luca se poate fixa în jurul anului
28 d.Hr.
Ioan
propovăduia poporul „Vestea cea bună” (Luca 3, 18), practicând botezul pocăinței
cu apă, spre iertarea păcatelor. Botezul cu apă este un rit simbolic de
purificare a păcătoșilor. Venind din Nazaret la Iordan, Iisus acceptă să fie
botezat de Ioan (Marcu 1, 9-11) ca să arate că asumă pe deplin condiția
umanității păcătoase, cu toate că El va zice: „Cine dintre voi Mă vă acuza de
păcat?” (Ioan 8, 46).
Una dintre
măsurile lui Ioan a fost aceea de a cere mulțimilor care veneau la el,
credincioși evrei, vameși și ostași, să facă fapte vrednice de pocăință. „Bărbat
drept și sfânt” (Marcu 6, 20), mare ascet și practicant al Legii, Ioan nu cerea
altceva decât: „Nu faceți nimic mai mult peste ce vă este rândui” (Luca 3, 13),
cu toate că, din propria experiență, își dădea seama de severitatea Legii. El a
denunțat deschis ceea ce era contrar Legii, având curajul să-i spună lui Irod:
„Nu-ți este îngăduit să ții pe femeia fratelui tău” (Marcu 6, 18). Faptul acesta,
la instigarea Irodiadei, femeia lui Filip, fratele lui Irod, i-a adus moartea prin
tăierea capului (Marcu 6, 17-29).
Iisus
este în mod constat confundat cu unul dintre proorocii cunoscuți: Ilie, Ioan
sau Ieremia (Matei 16, 14; Luca 9, 8). De unde, părerea greșită că Ioan și
Iisus nu ar fi două persoana deosebite. Irod credea că Acesta este Ioan
Botezătorul care s-a sculat din morți și de aceea se fac minuni. Dar Ioan
însuși face o distincție clară între rolul său și misiunea lui Iisus; el nu a
făcut decât pregătirea poporului pentru primirea lui Iisus, cu Care se afla
doar într-o intimitate aparte, socotindu-se „prietenul Mirelui”: „Şi s-a iscat
o neînţelegere între ucenicii lui Ioan şi un iudeu, asupra curăţirii. Şi au
venit la Ioan şi i-au zis: Rabi, Acela care era cu tine, dincolo de Iordan, şi
despre Care tu ai mărturisit, iată El botează şi toţi se duc la El. Ioan a
răspuns şi a zis: Nu poate un om să ia nimic, dacă nu i s-a dat lui din cer. Voi
înşivă îmi sunteţi martori că am zis: Nu sunt eu Hristosul, ci sunt trimis
înaintea Lui. Cel ce are mireasă este mire, iar prietenul mirelui, care stă şi
ascultă pe mire, se bucură cu bucurie de glasul lui. Deci această bucurie a mea
s-a împlinit. Acela trebuie să crească, iar eu să mă micşorez. Cel ce vine de
sus este deasupra tuturor; cel ce este de pe pământ pământesc este şi de pe
pământ grăieşte. Cel ce vine din cer este deasupra tuturor. Şi ce a văzut şi a
auzit, aceea mărturiseşte, dar mărturia Lui nu o primeşte nimeni. Cel ce a
primit mărturia Lui a pecetluit că Dumnezeu este adevărat. Căci cel pe care l-a
trimis Dumnezeu vorbeşte cuvintele lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu dă Duhul
cu măsură. Tatăl iubeşte pe Fiul şi toate le-a dat în mâna Lui. Cel ce crede în
Fiul are viaţă veşnică, iar cel ce nu ascultă de Fiul nu va vedea viaţa, ci
mânia lui Dumnezeu rămâne peste el” (Ioan 3, 25-36).
Botezul
este unul din marile momente ale vieții lui Iisus. Cu trupul în apă, cu Duhul
Sfânt pogorât peste El, cu glasul de tunet al Tatălui, Iisus confirma că este
Unul din Treime, așa cum revelează Tatăl: „Acesta este Fiul Meu cel iubit”. El
lasă să se înțeleagă că „epifania” Treimii, din care El Însuși face parte,
trebuie pusă în legătură cu „teofania” din Vechiul Testament, la care sunt
martori profeții. Într-adevăr, Moise făcuse experiența îngerului Domnului care
i s-a arătat în rugul arzând fără să se mistuie pe Muntele Sinai (Ieșire 3, 2;
Deuteronom 33, 16; Fapte 7, 30, 35). Prin urmare, îngerul Domnului din experiența
teofanică a profeților, înainte de întrupare, este unul și același cu Cuvântul
lui Dumnezeu întrupat. Experiența teofanică și cea ipostatică au în centrul lor
aceeași persoană divină. Noul Testament și Biserica de mai târziu au dat o mare
valoare experiențelor teofanice ale profeților, deoarece aceștia au văzut și au
auzit nemijlocit slava lui Dumnezeu (gr. dóxa tou Theou), manifestarea
Sa personală. Acesta este „ca o făclie ce strălucește în întuneric până când va
străluci ziua și luceafărul va răsări în inimile noastre” (II Petru 1, 19). Din
cauza aceasta, Grigorie de Nyssa nu va ezita să propună creștinilor, ca model
de perfecțiune în sfințenie, Viața lui Moise.
După
Botezul în Iordan, Iisus renunța la meseria de tâmplar și părăsește satul de
origine, mergând în Galileea, unde se pregătește intens pentru apropiata Sa
misiune. Evangheliști sinoptici sunt de acord că Iisus și-a început slujirea
după ce Ioan Botezătorul a fost aruncat în închisoare și că cea mai mare parte
din activitatea Sa publică a desfășurat-o în Galileea (Matei 4, 12; Marcu 1,
39; Luca 4, 14). Luca vorbește de călătoria lui Iisus în Samaria (Luca 9,
52-53), provincie din centrul Palestinei, între Iudeea și Galileea, ai căror locuitori
erau într-o aprigă dispută cu iudeii, iar Ioan relatează pe larg convorbirea
lui Iisus cu femeia samarineancă, lângă fântâna lui Iacov (Ioan 4). Evanghelistul
Matei menționează predicile lui Iisus în Iudeea, la est de Iordan (Matei 19, 1)
și în Pereea, precum și numeroasele Sale călătorii la Ierusalim. Faptul acesta
nu este exclus, deoarece Iisus „străbătea toate cetățile și satele” (Matei 9,
35); a călătorit în regiunea lacului Ghenizaret, în Capernaum (Matei 14, 34),
în regiunea Gadara (Matei 8, 28). ajungând în orașele feniciene din nor, Tir și
Sidon 9Matei 15, 21) și până în Cezareea lui Filip (Matei 4, 12-13).
Din
cauza persecutării lui Ioan Botezătorul, Iisus a părăsit Nazaretul și s-a
stabilit în Capernaum (Marcu 2, 1), o localitate lângă lacul Galileii, în
ținuturile Zabulon și Neftali (Matei 4, 12-13).
După
experiența botezului în Iordan, Duhul Sfânt, Același Duh Care a rămas peste El
și L-a confirmat Îl conduce în deșert, ca să fie supus tentațiilor diavolului.
În deșert, Iisus petrece, în post și rugăciune, patruzeci de zile și patruzeci
de nopți, deci același timp pe care Moise l-a petrecut pe munte 9Ieșire 24,
18). Parte din pregătirea Sa pentru misiune, Iisus avea să facă față unei
puternice împotriviri din partea spiritului ostil lui Dumnezeu, diavolul. În
pustie, Iisus este supus la grele ispitiri (Matei 4, 11) pentru a fi întors de
la calea pe care pornise. Dar El refuză tentațiile diavolului într-un mod de
neclintit, cu răspunsuri luate din Vechiul Testament (Deuteronom 8, 3; 6, 16;
13). Desigur, timpul de retragere a fost dedicat postului și, mai ales,
rugăciunii. Postul era o practică religioasă a iudeilor, respectată chiar de
farisei, și însoțea rugăciunea, pe care El a considerat-o drept cea mai importantă
pregătire pentru misiunea Sa. Iisus a dus o viață de continuă rugăciune. De mic
copil, a participat la slujbele de la sinagogă, unde S-a rugat și a cântat
psalmi (Luca 4, 15-16). Nu numai că S-a rugat în toate momentele decisive din
viața Sa și în toate felurile, ci i-a îndemnat și pe ucenicii Săi să se roage,
compunând pentru ei texte de rugăciune (Luca 11, 1-14)[1].