Pagini
- Pagina de pornire
- Despre mine
- Dezvoltare personală
- Linkuri psihologie și sociologie + dezvoltare personală
- Diferite linkuri
- Despre Țara Sfântă
- Predici
- Filme
- Softuri utile
- Rugăciuni
- Povești moralizatoare
- Conferințe
- De pe Facebook adunate
- Materiale pentru religie ortodoxa
- Colinde
- Citate
- Sunete de relaxare
- Cărți
- Programe pc gratuite
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Destinatii turistice
- Pagina dedicat videografiei (pasiune)
- Cântece istorice/patriotice
- Să-i ajutăm pe cei de lângă noi
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Să ne mai amuzăm
- Versetul zilei
Bine ați venit!
Doamne Iisus Hristoase, Dumnezeu nostru, binecuvintează cu binecuvântarea Ta cea cerească pe toți cei ce vor citi acest blog. Deschide-le lor inima ca să înțeleagă cuvintele din el. Ferește-i de toată rătăcirea și Te preamărește în viața lor, făcându-i instrumente ale voinței Tale sfinte.
Faceți căutări pe acest blog
luni, 19 septembrie 2022
sâmbătă, 17 septembrie 2022
Cum te setezi mental pentru performanță - Prof. Daniel David, psiholog
Idei pentru predica din Duminica a Douăzeci și Patra după după Pogorârea Sfântului Duh (Învierea fiicei lui Iair)
Idei pentru predica
din Duminica a Douăzeci și Patra după
după Pogorârea Sfântului Duh
(Învierea fiicei lui Iair)
†Ioan
Mihălțan Episcopul Oradiei
„În vremea aceea a venit la Iisus un
om al cărui nume era Iair şi care era mai-marele sinagogii. Şi, căzând la
picioarele lui Iisus, ÎI ruga să intre în casa lui, că numai o fiică avea, ca
de doisprezece ani, şi ea era pe moarte. Iar, pe când se ducea Iisus şi
mulţimile îl împresurau, o femeie, care de doisprezece ani avea curgere de
sânge şi cheltuise cu doctorii toată averea ei şi de nici unul n-a putut să fie
vindecată, apropiindu-se pe la spate, s-a atins de poala hainei Lui şi îndată
s-a oprit curgerea sângelui ei. Şi a zis Iisus: Cine s-a atins de Mine? Dar
toţi tăgăduind, Petru şi ceilalţi care erau cu El au zis: Învăţătorule,
mulţimile Te îmbulzesc şi Te strâmtorează, şi Tu întrebi: Cine s-a atins de
Mine? Iar Iisus a zis: S-a atins de Mine cineva, căci am simţit o putere care a
ieşit din Mine. Atunci femeia, văzându-se vădită, a venit tremurând şi, căzând
înaintea Lui, a spus de faţă cu tot poporul din ce pricină s-a atins de El şi
cum s-a tămăduit îndată. Iar El i-a zis: Îndrăzneşte, fiică, credinţa ta
te-a mântuit. Mergi în pace! Pe când încă vorbea El, a venit cineva de la
mai-marele sinagogii, zicând: A murit fiica ta. Nu mai supăra pe învăţătorul.
Dar Iisus, auzind, i-a răspuns: Nu te teme; crede numai şi se va izbăvi. Şi,
venind în casă, n-a lăsat pe nimeni să intre cu El decât numai pe Petru, pe
Ioan şi pe Iacov, pe tatăl copilei şi pe mamă. Şi toţi plângeau şi se tânguiau
pentru ea. Iar El a zis: Nu plângeţi; n-a murit, ci doarme. Şi râdeau de El,
ştiind că a murit. Iar El, scoţând pe toţi afară şi apucând-o de mână, a
strigat, zicând: Copilă, scoală-te! Şi duhul ei s-a întors şi a înviat
îndată; şi a poruncit El să i se dea copilei să mănânce. Şi au rămas uimiţi
părinţii ei. Iar El le-a poruncit să nu spună nimănui ce s-a întâmplat”.
(Luca
8, 41-56)
1. Cei
ce veneau la Mântuitorul Hristos veneau pentru tămăduiri de suferințe, de boli,
de frământări sufletești indiferent de starea lor socială.
2. Este
impresionant faptul că vine la Mântuitorul chiar mai marele sinagogii, Iair.
3. Evanghelia
însemnează că era un om apreciat chiar de consătenii săi.
4. În
momente de grea încercare multe patimi se potolesc în ființa oamenilor. Nu știm
dacă Iair n-ar fi trecu prin grea încercare ar fi căzut la picioarele lui
Iisus. E de remarcat faptul că se încredea în puterea Mântuitorului că îl poate
ajuta. Nu știm dacă credea că o va învia pe fiica lui.
5. Mântuitorul
a fost un mare binefăcător, nu puține au fost binefacerile lui și nu de puține
ori.
6. Vindecarea
femeii cu scurgere de sânge este semnificativă. Femeia venea la Mântuitorul
după ce încercase tot ce a fost cu putință pentru vindecarea ei. Pedagogia
acestei atitudini vrea să ne dovedească multele noastre slăbiciuni sufletești
și să ne convingă că singura vindecare trebuie s-o avem mai presus de orice în
puterea lui Dumnezeu. Puterea dumnezeiască consta și în veșmintele Sale, ceea
ce înseamnă că materia poate fi purtătoare de har; să ne gândim la obiceiul
veșmintelor aduse la biserică pentru a fi atinse de către preot.
7. Ca
oameni înțelegem greu lucrările și puterea lui Dumnezeu. Judecăm mai mult
omenește decât duhovnicește.
8. În
fața puterii dumnezeiești noi ca oameni deseori ne umplem de frică.
9. Din
cuvintele Mântuitorului reiese că femeia avea mare încredere în puterea
Domnului Hristos de a o vindeca.
10. Puținătatea
credinței noastre uneori ne face să ne îndoim de puterea lui Dumnezeu, uitând
că El este stăpân și peste moarte.
11. În
ceasuri grele Dumnezeu ne întărește prin puterea Sa peste nevrednicia noastră.
12. Interesantă
este atitudinea Mântuitorului când dorea să aibă în jurul Său numai anumite
persoane ca în cazul de față, ca și pe Tabor, ca și în Ghetsimani.
13. El
citea cele din lăuntru ale omului, dincolo de cele ce se văd dinafară.
14. Slăbiciunea
noastră sufletească, puțina noastră credință uneori ne face să ne îndoim de puterea
lui Dumnezeu ca și în cazul de față. Mai mult chiar atunci luăm în derâdere
cele sfinte.
15. În
unele momente Mântuitorul se lipsea și de cei puțini în jurul Său, rămânea
singur. Singur în rugăciunea de noapte, singur în Ghetsimani, singur în cazul
de față.
16. Atitudinile
acestea dovedesc marea Lui intimitate cu Tatăl ceresc – marea taină necunoscută
nouă din această intimitate.
17. Faptul
că i-a dat să mănânce, faptul că și El a mâncat după Înviere înaintea
ucenicilor vrea să întărească realitatea evenimentului.
18. În
puținătatea credinței noastre rămânem uimiți de puterea lui Dumnezeu, dar
această uimire nu statornicește tăria credinței noastre de multe ori. Minunea
nu este totdeauna convingătoare cu statornicie. Sf. Apostol Petru a văzut multe
minuni și totuși s-a lepădat de Mântuitorul. Trebuie să ne lăsăm convinși că
întărirea în credință și statornicirea în credință constă în lupta în lupta
contra păcatelor care slăbesc credința și în măsura în care acestea slăbesc în
ființa noastră se întărește credința în noi.
19. Deseori
Mântuitorul poruncea celor tămăduiți de El să nu spună nimănui. De ce? Pentru
că o împărtășire a unor evenimente prin spusa altora prea modifică evenimentul.
Era cu totul alta întâlnirea față către față. Unul din Apostoli chiar, când a
fost vorba de Mântuitorul nu i-a vorbit celuilalt despre Mântuitorul ci i-a
zis: „Vino și vezi”. Apoi mulțimea simțămintelor din lăuntrul nostru și cu atât
mai mult puterile dumnezeiești din Mântuitorul Hristos nu pot fi explicate prin
cuvinte.
20. Să
fim mai preocupați de aceste lumi lăuntrice ale persoanei noastre, de legătura
dintre ele și puterile dumnezeiești și legătura acestora cu ispitele diavolești[1].
[1] †Ioan
Mihălțan Episcopul Oradiei, Idei din
Sfintele Evanghelii pentru predicile Duminicilor și sărbătorilor de peste an,
Oradea, Ed. Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp. 129-7132.
Idei pentru predica din Duminica a șasea după Pogorârea Sfântului Duh Vindecarea slăbănogului din Capernaum †Ioan Mihălțan Episcopul Oradiei
Idei pentru predica
din Duminica a șasea după Pogorârea
Sfântului Duh
Vindecarea slăbănogului din Capernaum
†Ioan
Mihălțan Episcopul Oradiei
1. Dacă
privim Evanghelia și o înțelegem nu numai în ceea ce scrie ad literam,
înțelesul este mai simplu. Pe lângă acest înțeles este și cel alegoric pe
care-l folosea Mântuitorul Iisus Hristos; este un înțeles al sensurilor mai
adânci a textelor care poartă denumirea de înțeles analogic, folosit foarte des
de Sf. Părinți ai Bisericii. Amintim pe Sf. Maxim Mărturisitorul care are în
unele din volumele sale o preocupare cu acest înțeles „Explicarea locurilor
grele din Sf. Scriptură”.
2. În
acest sens vorbind de cele zele fecioare untdelemnul n-ar avea înțelesul
natural de untdelemn ci de adâncul milosteniei. Fecioarele neînțelepte ce le
lipsea untdelemnul, Sf. Maxim și alți Părinți explică sensul mai adânc că nu
aveau milostenie deși erau fecioare, socotind milostenia mai mult decât
fecioria.
3. În
cazul de față dacă ne preocupăm de un înțeles mai adânc cei patru prieteni pot
reprezenta pe cei patru evangheliști care prin scrisul lor ne duc la întâlnirea
cu Mântuitorul, iar această întâlnire este pentru noi tămăduitoare atât de boli
trupești cât și de boli sufletești.
4. În
ceea ce privește că bolnavul a fost vindecat pentru credința celor ce l-au adus
este o mărturie a învățăturii Bisericii în care se susține că unul poate
mărturisi pentru altul credința ca și în cazul nașilor de la Botez sau a
rugăciunilor pentru cei adormiți.
5. Însuși
Dumnezeu spune despre David că „Mă voi îndura asupra urmașilor lui până la al
miilea neam”.
6. La
mijloc e marea putere a iubirii despre care mărturisesc paginile Sf.
Evanghelii.
7. Cu
ocazia învierii fiicei lui Iar Mântuitorul mereu îi spune tatălui ei „crede
numai”. Iată un exemplu când pentru credința tatălui îi înviază fiica. Ea nu
putea avea credință pentru că era moartă.
8. De
ce e de mirare că nașul poate mărturisi credința pentru fin – copil fiind? Pe
va baza acestor argumente arătate mai sus Biserica face rugăciuni pentru cei
morți.
9.
În
viața de toate zilele, pe cărările vieții, adesea întâlnim simțământul atât de
nefolositor și păgubitor al disprețului, al hulei pe care nu-l întâlnim la
Mântuitorul Iisus Hristos. S-a întâlnit cu atâția oameni ce l-au înjosit,
ponegrit, disprețuit, dar El niciodată n-a răspuns cu aceeași atitudine,
niciodată n-a înjosit pe nimeni, n-a avut nici cel mai mic sentiment de dispreț
cum îl reprezintă poetul: „El tuturor deopotrivă împarte darul Său ceresc/Și
celor care cred într-Însul și celor ce-l batjocoresc”.
10. Simțământul
disprețului înstrăinează pe oameni de comuniunea frățească, cel al respectului
și al cinstirii din contră, îi apropie.
11. Mântuitorul
va rămâne un exemplu viu peste veacuri prin atitudinile Sale de respect și
cinstire, apropiere față de orice om. Dacă vrem să exemplificăm din viața Sa în
această privință e destul să ne gândim la comportarea Sa atât de nobilă față de
femeia păcătoasă ce-i uda picioarele cu lacrimi, față de femeia samarineancă,
față de Iuda Iscarioteanul când avea să-L prindă și față de tâlharul de pe
cruce.
12. În
toate aceste discuții nu se poate observa nici cel mai mic sentiment de dispreț
și vorbește cu ei ca și cum ar vorbi cu oameni cu alese virtuți.
13. Socotim
că Mântuitorul a înregistrat cu amărăciune această atitudine a fariseilor față
de El, nefolosind aceeași atitudine a Sa față de ei, cin din contră caută să le
explice cu toată înțelepciunea ceea ce ei nu înțelegeau.
14. Desigur
de această putere a iertării păcatelor s-au îndoit fariseii neadmițând că este
Dumnezeu. Ne îndoim și noi uneori azi că această putere a iertării păcatelor a
fost dată unor oameni – preoților de a ierta păcatele: „Oricâte veți lega pe
pământ vor fi legate…”
15. Îndoiala
constă și în slava cunoaștere a puterii iubirii.
16. Și
mulțimile au rămas mirate de această putere dată de Dumnezeu oamenilor. Se pare
că și ei Îl cunoșteau pe Iisus numai ca om nu ca și Dumnezeu.
17. Poate
este bine să medităm și asupra faptului ce a gândit și ce a simțit bolnavul
vindecat. Câți ani a mai trăit la casa lui. De aceea noi credem în Sf. Tradiție
pentru că foarte puține sunt însemnate din ceea ce a făcut Iisus în sf.
Scriptură, încât și cele scrie în Sf. Scriptură și cele spuse în Sf. Tradiție nu
acoperă decât o parte din ceea ce a făcut Mântuitorul.
18. Se
cade ca și noi după ce luăm parte la slujbele Sf. Biserici, împărtășirea cu Sf.
Taine, să ne întoarcem la casele noastre cu atitudini de recunoștință față de
atitudinile ce le revarsă Mântuitorul asupra noastră și cu atitudini de respect
și cinstire față de orice om întâlnit[1].
[1] †Ioan
Mihălțan Episcopul Oradiei, Idei din
Sfintele Evanghelii pentru predicile Duminicilor și sărbătorilor de peste an,
Oradea, Ed. Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp. 67-70.
miercuri, 14 septembrie 2022
duminică, 11 septembrie 2022
Pasiune și emoția în predică - Preot profesor Grigore Cristescu
Pasiune și emoția în predică[1]
Preot
profesor Grigore Cristescu
Pentru
a produce în ascultători persuasiunea, predicatorul trebuie să facă apel la
pasiunea și emoția lui și a lor. Fără acest apel persuasiunea nu este posibilă.
Și totuși, de multe ori, puterea de a trezi pasiune și emoție poate avea
consecințe dezastroase dacă facem abuz. Această însușire cere o disciplină
morală din partea celor ce o folosesc. Dar, fără ea, predica nu are nicio
putere de mobilizare a conștiinței religioase. Fără fluxul pasiunii, care dă
viață și mișcare, predica este o simplă piesă didactică și dialectică, ca
statuia de marmură a lui Pygmalion, de care ne vorbește mitologia greacă.
Dumnezeu este puterea care pătrunde toată
făptura, care inspiră și descoperă, care dă lumină și har, viață și nemurire.
El este Izvorul vieții. Puterea Lui
umple firea omului, dă intensitate și valoare oricărui act și gest uman,
personalității integrale a omului, stimulează energiile ei latente și creează
infinite perspective și posibilități de activare a lor. Dumnezeu ne luminează mintea, ne aprinde inima și ne întărește voința.
Dacă Dumnezeu ar rămâne numai o viziune metafizică, o abstracție rece,
perfecțiunea absolută dar intangibilă, asemenea unei statui sublime sculptate
din marmură rece și moartă, nici omul nu ar avea viață, realitate și energie.
Dumnezeu este iubire și cere iubire. Dumnezeiască taină a Întrupării
îmbrățișează toată natura noastră omenească: „Cuvântul lui Dumnezeu S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi”.
El a coborât de pe tronul slavei Sale și a devenit om cu viață și iubire, având
o inimă care zvâcnește și vibrează de iubire pentru a noastră mântuire. Iată ce
trebuie să vestească predicatorul creștin credincioșilor. Dar, dacă el nu pune
pasiune în ceea ce predică, înseamnă că nu cunoaște pe Hristos. Este absurd să
credem că putem pune stăpânire pe voința omului, dacă nu facem apel la
pasiunile și emoțiile lui. Chiar raționalistul care gândește la temperatură
boreală, fără să-și dea seama, se adresează într-un fel sau în altul fondului
pasional al oamenilor. Ca să conving,
trebuie să fiu convins. Ca să fac pe
alții să plângă, trebuie să plâng eu mai întâi (Si vis me flere, dolendum est,
primum, ipsi tibi).
Cea
mai mare și mai nobilă parte a vieții noastre se întemeiază pe voință. Dar a voi, însemnează a iubi
și a alege (a prefera), a adera (a opta). Instinctele și
emoțiile la care trebuie să apeleze predicatorul sunt: iubirea – ura, dorința,
plăcerea, neplăcerea, bucuria – tristețea sau durerea, curajul – frica,
nădejdea – deznădejdea, mânia, mândria, emulația, admirația, mila, uimirea, compătimirea.
Predicatorul nu poate mișca dacă el
însuși nu este mișcat. Așadar, caracterul și convingerile sale personale
sunt cel dintâi actor care trebuie să fie avut în vedere în predică.
Se înțelege că predicatorul nu trebuie să fie un
om incapabil să comunice, un om paralizat în elanul și entuziasmul lui, în
extensia și expansiunea energiilor lui sufletești, un om robit, conștient sau
inconștient, unui complex de inhibiții și refulări, dar niciun emotiv și un
sentimental și fără rezervă și autocontrol. A fi smerit nu înseamnă a fi timid și inert. Predicatorul trebuie să zboare și să planeze ca un vultur. De
aceea, în fața lui, pe amvon, este închipuit un vultur. Aripile mitologicului
Icar s-au topit când s-a apropiat de soare, pentru că erau de ceară; deci,
pentru că ele erau artificiale – nu făceau parte organică din natura lui
intimă. Predicatorul care vrea să zboare la fel ca el, în slăvile extazului, pe
care el personal nu-l trăiește real, ci numai îl simulează, așadar cu aripi de
împrumut, merge la dezastru sigur. Orice
ipocrizie se divulgă, mai curând sau mai târziu. E mai bine să mergi domol pe pământ, decât să te avânți nesincer în
văzduh. Predicatorul, care se adresează pasiunii și emoției ascultătorilor
săi, trebuie să cunoască bine temperamentul și sensibilitatea ascultătorilor
săi, care variază după timp, loc și îndeletniciri.
Cea
mai bună metodă didactică este cea care realizează unitate în varietate, care
folosește repetarea același idei în diferite forme și stimularea procesului de
gândire prin întrebări. Cum vom putea noi, oare, să punem în mișcare o voință
inertă împinsă într-o anumită direcție? Pe o cale foarte simplă: orientând-o în
direcția opusă. Principiul tensiunii sau încordării și relaxării sau
destinderii este valabil și în domeniul vieții spirituale. Stabilitatea,
inerția vieții lui sufletești, trebuie să sufere unele șocuri. Spiritul omului
trebuie distras prin variație. Așadar, e necesar să-i slăbim tensiunea lui, pe
linia unei idei, concepții sau argument, a unui instinct sau emoții și să-l
angajăm în altă direcție. Sufletul omului trebuie mobilizat. Dramaturgii
obișnuiesc să intensifice elementul tragic printr-un contrast cu cel comic. În
parabola Fiului risipitor, Mântuitorul atinge cele mai profunde stări de
disperare ale sufletului, trezește în el cea mai intensă speranță și-l umple de
cea mai înălțătoare bucurie. Arătând cât este de respingătoare ura, impunem
sublimitatea iubirii. Pateticul trebuie să altereze cu elementul umoristic.
Atracția spre un lucru e cu mult mai puternică atunci când ei i se opune
repulsia față de alt lucru. Evident, principiul alternanței trebuie observat în
toată gama emoțiilor. Pentru a putea convinge pe altul despre un adevăr,
predicatorul trebuie să fie înzestrat cu un suflet simțitor și să fie împodobi
tcu evlavie curată.
El
trebuie să iubească pe Dumnezeu din toată inima lui și cu toată virtutea lui.
Aceasta se împlinește prin rugăciune, meditație și contemplație. „Orator antequm dictor” (Fii rugător înainte
de a fi predicator) spune Fericitul Augustin. Oratorul, în sens etimologic, este un cuvântător care se roagă. Cine știe să se roage, știe să predice. Rugăciune la început, înainte de a te ocupa
de teme predicii, rugăciune în toată vremea cât lucrezi la ea și rugăciune în
timpul în care o rostești. Rugăciunea deschide sufletul inspirației divine,
care purifică, disciplinează și corectează totul, căci, „Duhul lui Dumnezeu pe cele de lipsă le
împlinește și pe cele slabe le vindecă”.
Predicatorul trebuie să fie un mare iubitor
de oameni și de sufletul lor. Iubirea deschide drumul spre inimile omenești.
Nici o poartă nu-i rămâne nedeschisă. Ea are cheia minunată care deschide toate
încuietorile.
„Ama et fac quod vis” (Iubește și fă ce
vrei) spune atât de just fericitul Augustin. Dar această iubire trebuie să
aibă un caracter supranatural. Noi iubim
pe semenii noștri pentru că îi iubește Dumnezeu. Legea iubirii este suverană.
Ea singură are puterea de a disciplina, purifica și controla pasiunea
sufletului omenesc. Predicatorul trebuie să fie un om simțitor. El nu trebuie
să fie un egoist și un autolatru. Egoistul sau egocentricul devine ușor sceptic
și un cinic față de alții. De altfel, cinismul este rodul scepticismului și
dezamăgirii.
Pentru a putea mișca inima și voința ascultătorului,
trebuie să avem întotdeauna în vedere tema, și anume dacă ea cere, admite și
permite patosul. Dacă ea îl cere, atunci de ce natură și intensitate trebuie să
fie apelul nostru la sentiment? Sunt teme care cer ca toată atmosfera predicii
să fie patetică. Altele cer o tratare logică și rece și numai în încheiere pot
deveni patetice. Unele teme pot fi trate la un nivel mai înalt, vecin cu
sublimul, alte ar produce ridicolul dacă ar fi pline de fulgere și de trăznete
ca pe Sinai, când ele ar trebuie să fie
străbătute, de la un cap al altul, de calmul și duioșia iubirii. Putem
premedita și fixa în prealabil elementul patetic în predică și în ce măsură? De
bună seamă, se cuvine să cunoaștem, când ne pregătim predica ce emoții și
pasiuni pot mișca pe oameni să realizeze prin acțiunea lor scopul pe care l-am
propus pentru predica noastră. Această idee trebuie să comande alegerea
materialului, dezvoltarea lui și forma literară a predicii. Dar atât calitatea,
când și intensitatea apelului nostru la sentiment depind în cea mai mare măsură
de inspirația momentului.
Noi
putem provoca anumite sentimente sau emoții în ascultătorii noștri prin
prezentarea vizibilă a unui obiectiv oarecare. În acest caz, ei concentrează și
atenția lor auditivă, și pe cea vizuală.
Predicatorul
poate zugrăvi destul de evovator și de dramatic prin cuvânt orice scenă,
caracter sau eveniment, adresându-se imaginației auditorului său, fără niciun
fel de artificiu. Figurile de stil și
ilustrațiile pot fi folosite cu mult succes în acest scop. Uneori, sunt de mare
efect anumite cântări luate din cărțile noastre de slujbă, tropare, condace.
Când
ascultătorii noștri au un nivel intelectual ridicat și religios mai înalt,
putem provoca anumite emoții când ne adresăm rațiunii. Emoția, în general, este
mai durabilă când ea se asociază și cu elementul rațional și cu conștiința
morală a ascultătorilor.
În
trezirea unui sentiment, precum și în exprimarea lui, este esențial bunul simț.
Sunt predicatori care divulgă ascultătorilor intimitățile vieții lor
sufletești. Ei își analizează și-și disecă sentimentele lor personale în auzul
credincioșilor, nimicind taina care este farmecul personalității. În acest fel,
predicatorul nu-și mai trăiește atât de intens viața lui interioară. E drept că
noi nu putem mișca pe altul, dacă înșine nu suntem profund mișcați. O emoție
bine disciplinată nu se poate evapora. Pentru că nu i-am dat expresie.
Dimpotrivă. Ea devine energie spirituală în sufletul predicatorului, care
vibrează prin fiecare cuvânt, dă putere fiecărei idei și toană convingerea în
fiecare inimă. În concluzie, orice
exhibiționism este interzis în predică, întrucât el poate să compromită
prestigiul predicatorului și să-l prezinte ca om indiscret, flecar și neserios.
Cine ar mai putea avea încredere într-un asemenea duhovnic și predicator,
care spune „vrute și nevrute”? Nu este just să considerăm pasiunea și
sentimentul ca un articol sau ca un capitol separat de ansamblul predicii. De
aceea noi nu putem spune: „acum mă adresez sentimentului vostru”. Aceasta va
pune pe ascultători în gardă. Apelul adresat conștiinței, rațiunii și
inteligenței ascultătorilor poate însă fi formulat și anunțat: „fac apel la
orice om de bună credință care mă ascultă când rostesc acest verdict”. Dar cum
am putea noi spune, de pildă: „acum o să vă fac să vă mâniați rău”? În primul caz,
verdictul anunțat este scopul logicii raționale, dar în logica emoțiilor,
sentimentul de iubire, de ură, de revoltă nu este un scop în sine, ci numai un
mijloc în scopul unei acțiuni. Sunt însă și câteva ocazii când putem anunța pe
ascultători că facem ape la pasiunile lor pentru forța lor de sugestie.
Indiferența unui auditoriu flegmatic poate fi scurtată de o ambiție cu ajutorul
unei sugestii. „Nu vă clocotește, oare, sângele în vene, dacă vă gândiți că…”? Ascultătorii,
reci ca gheața până adineauri, fierb acum de indignare. O sugestie, de
asemenea, poate ridica temperatura: „ne îndrăznesc să stărui mai mult asupra
acestor acte de sălbăticie”. Dar puterea
predicatorului, de a provoca anumite sentimente și emoții în ascultătorii săi,
îl expune și la anumite primejdii. Așa, de pildă, el poate fi ispitit să devină
un predicator sentimental, ceea ce l-ar scuti de o pregătire intelectuală mai
serioasă a predicilor sale, mai ales că sunt destui ascultători care cred că
predica trebuie să le dea numai emoții religioase și nimic altceva. Adeseori, sentimentalitatea religioasă
ruinează caracterul moral și al predicatorului, și al ascultătorilor.
Anumite expresii sentimentale stereotipe pot duce la nesinceritate, la
simularea unor emoții care în realitate nu la încercăm.
Puterea
de a-i stăpâni pe ascultători prin mijloace sentimentale poate duce pe
predicator la orgoliu. Iar deasa exprimare a celor mai sincer sentimente îl
poate duce la reacția morbidă a unei depresii sufletești, care poate periclita
și echilibrul lui mintal, și pe cel moral. Această depresie nervoasă este prețul pe
care îl plătim adeseori pentru toate predicile noastre bune. Pentru că aceasta este esența persuasiunii,
ca predicatorul să-și toarne personalitatea lui în ceea ce spune. Sufletul lui
trebuie să-i iasă din trup și să se răspândească în sufletul ascultătorilor.
Dar această expansiune este urmată inevitabil de o contracție dureroasă.
Suferința nervoasă este crucea predicatorului. Dar disciplina vieții lui fizice și spirituale îl poate salva. Dacă
predică des, el trebuie să-și rezerve mai mult timp pentru rugăciune,
meditație, contemplație și studiu; astfel își poate pierde sufletul. Pentru
acest motiv, este recomandabil ca el să cultive diferite stiluri de predică. Predicile cu caracter didactic sau catehetic,
omilia exegetică și predicile cu caracter pastoral și liturgic cer o mult mai
mică cheltuire de energie sentimentală a predicatorului. O viață de evlavie și
de reculegere, credința care raportează instinctiv toate lucrurile la Dumnezeu,
smerenia care numai Lui îi dă toată slava, cinstea și închinăciunea, starea de
penitență care nu dă pas mândriei, sporita comuniune cu Mântuitorul, al Cărui
cuvânt îl predică și care este taina înaintării și stăruirii pe drumul vieții
duhovnicești, toate acestea vor putea menține caracterul și rezistența lui față
de excitațiile emotivității cerute de predică și îi vor păstra echilibrul sau
cumpătarea vieții morale.
Noi predicăm pentru a determina
voința credincioșilor la acte de credință și de viață morală, pentru a lumina
întunericul neștiinței, pentru înlăturarea îndoielii prin certitudinile
credinței, îngustimea de spirit prin lărgirea orizontului lui, fanteziile
nesănătoase și sterile realități concrete și fecunde, șovăiala prin hotărâre.
Iată izvorul puteri morale a predicatorului creștin[2].
Carte citată se poate cumpăra de
aici: http://www.editurapatriarhiei.ro/product_info.php?cPath=43&products_id=850&osCsid=c483f094c6505591543d4156d80f85eb
Despre Post: Sf. Grigorie Palama
Despre Post
Sf. Grigorie Palama
Părinții
Bisericii au caracterizat postul ca esență a rugăciunii, zicând că „prima
materie a rugăciunii este foamea”. Moise ținând un post de mai multe zile pe
munte vede pe Dumnezeu față către față și vorbește cu El, precum vorbește
cineva cu un prieten al lui. Prin post profetul Ilie ia putere să ungă profet
în locul lui și să-i dăruiască îndoit harul pe care îl deținea el însuși. S-a
învrednicit să se ridice de la pământ la cer. Însuși Hristos postind în pustiu,
a biruit pe ispititorul de obște și a destrămat puterea lui împotriva oamenilor
și a surpat tirania lui eliberând pe om.
Vedeți
darurile postului și câte sunt bunurile de care se învrednicește să le
primească omul prin post? Contrarul postului, adică lăcomia și nestăpânirea,
arată în mod vădit folosul pe care postul îl oferă omului. Desfătarea nu este
numai cauză a păcatului, ci și a lipsei de cucernicie. Dimpotrivă, postul și
înfrânarea nu ajută numai virtuții, ci și cucerniciei față de Dumnezeu, deoarece
totdeauna împreună cu postul trebuie să fie și înfrânarea. Când omul se hrănește
fără măsură zădărnicește apariția în sufletul său a mâhnirii cea după Dumnezeu
pentru păcatele lui și a străpungerii, care ajută în pocăință statornică în
vederea mântuirii noastre. Fără inimă zdrobită nu este posibil să se pocăiască
cineva cu adevărat. Ceea ce zdrobește în mod vădit inima și o ajută să se întristeze
pentru păcatele ei, este micșorarea hranei și a somnului și curăția simțurilor.
Bogatul,
despre care vorbește Hristos în Evanghelie, zicând către sine: „Ai multe
bunuri, mănâncă, bea și te veselește”, a devenit vrednic de veșnica pedeapsă,
dar nevrednic și de însăși prezenta viață. Noi fraților, să zicem cele potrivnice
către noi înșine: să ne înfrânăm și să postim, să priveghem și să ne adunăm, să
ne smerim și să pătimim cele rele de dragul mântuirii noastre.
În
vremea postului și a rugăciunii să iertăm din sufletul nostru dacă într-adevăr
avem sau credem că avem ceva împotriva altcuiva. Să ne dăruim cu toții dragostei.
Să încercăm să ne înțelegem mai bine unul pe celălalt. Să ajungem la înfăptuirea
iubirii și a facerii de bine cuvântând unul în favoarea celuilalt. Să gândim înlăuntrul
nostru numai cele bune față de Dumnezeu și față de oameni. Astfel postul nostru
va fi desăvârșit și vrednic de cinstire de la Dumnezeu și cererile noastre în
timpul postului vor fi bineprimite.
Deseori
diavolul se luptă ca postul nostru să fie nefolositor punând înăuntrul nostru
egoism, precum a făcut fariseul, care, deși postea și se ruga, a plecat lipsit
de ajutor. Noi, știind că fiecare om mândru este necurat și nu se face primit
de către Domnul și recunoscând că suntem noi înșine datori față de Dumnezeu
pentru multe și mari daruri, să postim și să ne rugăm cu inima zdrobită. Astfel
postul nostru va fi cu adevărat curat și plăcut lui Dumnezeu. Când ținem un
astfel de post duhovnicesc și trupesc și ne rugăm se va stinge focul poftei
trupești. Mânia va fi îmblânzită ca un leu și vom gusta hrana profetică cu
nădejdea bunătăților viitoare, credința și strălucirea duhovnicească biruind cu
harul lui Hristos toată puterea vrăjmașului.
Darurile
postului sunt multe. Fiecare dintre celelalte virtuți curăță și împodobesc fie
sufletul, fie trupul, precum rugăciunea, blândețea, înțelepciunea. Postul și
înfrânarea adorm zburdările trupului. Veștejește turbarea mâniei și a poftei și
face cugetul curat și fără nori, de vreme ce îl izbăvește de aburii care ies
din mulțimea hranei și de greutatea pe care acesta o provoacă. Cu postul și cu
înfrânarea se smerește omul cel din afară și în același timp se reînnoiește cel
dinlăuntru, precum subliniază apostolul Pavel în epistola lui către Corinteni. A
zis cineva „Pântecul gras nu naște minte subțire”. Când pântecul se subțiază
prin post și înfrânare se subțiază cu siguranță și mintea. Îngrădire îndoită
sunt postul și înfrânarea și acela care trăiește cu acestea se bucură de multă
pace. Către acesta, așadar, privind, să ne îndepărtăm de lăcomia pântecului, să
iubim înfrânarea și să îmbrățișăm aceste zile de post. Acesta face trupul să
asculte de suflet și curăță gândurile. Omul aleargă atunci cu dragoste către
Dumnezeu. Apostolul Pavel spune despre sine că de multe ori a petrecut cu
foamete și sete și cu posturi.
Pentru
tine fratele meu, perioada postului nu ține întreaga ta viață. Apusul soarelui
îți îngrădește în fiecare zi postul. Nu este oare postul pentru toți aproape
ușor și după măsura lor în aceste zile pe care le stabilește Biserica? Poate îți
pare rău de trupul tău și te ferești de post cu impresia că îți provoacă
slăbire fizică, dar se întâmplă contrariul. Îndestularea prin firea ei provoacă
dureri în articulații, din hrană provin multe alte boli precum și un sentiment
de îngreunare ce îl învăluie pe om. Postul este dimpotrivă maica sănătății.
Lacomul își disprețuiește trupul și îl face slăbit și bolnăvicios.
Nestăpânirea
este săvârșită de către toate simțurile. Să impunem așadar în toate înfrânarea.
Dacă postești de mâncăruri, fii atent la gândurile tale din adâncul sufletului
tău, la curiozitate și la invidie. Auzul tău să nu primească învinuiri ale
altora și șoptiri rele. Fiindcă răutatea de care te ferești printr-un simț
poate să coboare în suflet prin alt simț. Suntem compuși din suflet și trup.
Postul adevărat este acela care trece prin toate simțurile și curăță și vindecă
toate, pentru că este, fraților, într-adevăr, iubitoare de oameni tămăduirea
sufletului prin post. De aceea, ni l-au rânduit pentru această perioadă
părinții noștri.
Noi,
fraților, predându-vă într-un mod corect toate câte vă scriem, vă vorbim duhovnicește.
În timpul postului atacă fiare sălbatice în chip văzut și nevăzut împotriva
acelora care postesc. În chip văzut atacă dorința de mâncare și de desfătare cu
cele materiale. În chip ascuns atacă slava deșartă, mândria și ipocrizia. Postul
și nestăpânirea sunt potrivnice între ele precum viața și moartea. Postul este
poruncă a vieții și începe de la primul om, de vreme ce a fost dată de la
început de către Dumnezeu lui Adam în Rai, pentru păstrarea vieții și a dumnezeiescului
har, care fusese dat lui de către Dumnezeu. Nestăpânirea este sfat pentru
moartea trupului și a sufletului, care fost dat cu viclenie de către diavolul
lui Adam prin Eva ca să cadă din viață și ca să se înstrăineze de harul
Dumnezeiesc. Dumnezeu nu a creat moartea și nici nu se mulțumește cu pierderea
oamenilor. Cine, așadar, vrea să găsească viață și har de la Dumnezeu? Acesta
să se ferească de nestăpânirea cea purtătoare de moarte, să alerge spre postul
îndumnezeitor și către înfrânare, pentru ca să se reîntoarcă cu bucurie în Rai.
Moise
postind sus pe munte patruzeci de zile, a zburat către înălțimea îndumnezeirii
și a primit tablele cinstirii de Dumnezeu. Poporul evreilor la poalele muntelui
îmbătându-se a căzut în necinstire și a făcut ca idol un vițel în asemănarea
zeului egiptean Apis. Dacă nu ar fi stat Moise mijlocitor către Dumnezeu,
nicidecum nu s-ar fi milostivit Dumnezeu de poporul Său. Deci, dacă avem nevoie
și noi de mila lui Dumnezeu , să nu ne îmbătăm și să nu ne îngreunăm cu multa
săturare, căci acolo este desfrânarea și lipsa de cucernicie. Văzătorul de
Dumnezeu Ilie s-a curățit mai înainte cu post.
Să ne
temem așadar, nu cumva și noi urmând lăcomia, să cădem din binecuvântarea lui
Dumnezeu. Să ne întărim întru post adevărat. Domnul nostru, după ce a luat trup
și S-a făcut om pentru noi, ne-a arătat modul de biruință împotriva diavolului
postind în toate. Astfel a biruit ispita care a mișcat toate împotriva Lu.
ucenicilor Lui le-a spus despre demonul mut și surd: „Acest demon nu iese decât
numai cu rugăciune și post”. Să nu fim purtați de nesăturarea pântecelui, și de
plăcerea gătlejului. Să ne reținem de la mâncare, atât timp cât încă avem
poftă. Să mănânce fiecare din alimentele existente conform cu boala sa, fără să
adauge la cele de nevoie cele de prisos. Să ceară cineva hrana și nu
desfătarea, folosința cu măsură și nu nestăpânirea și abuzul. Scopul pentru
care s-a instituit pentru creștini postul este curățirea sufletului.
Dacă
ai posibilitatea, surplusul hranei tale să se ofere pentru mângâierea celor lipsiți.
De vreme ce tu te hrănești cu înfrânarea pune de-o parte pentru mâine prisosul.
Satură-l pe cel ce flămânzește. Însoțește cu postul rugăciunea stăruitoare. Sfinții
mai mult decât oricine au exersat rugăciunea și postul. Toate membrele și
părțile trupului, când o duc rău prin post, vor striga către Domnul împreună-vorbind
prin rugăciune și atunci cu dreptate acesta va fi mult mai bine primită de
Dumnezeu, răsplătindu-l pe cel care rabdă de bunăvoie osteneala postului[1].
[1] Mitropolia Tesalonicului.
Biserica Mitropolitană a Sfântului Grigorie Palama, Viața în Hristos după Sfântul Grigorie Palama. Fragmente din textele Sfântului
care au fost prezentate în adunările tinerilor din cadrul centrului Spiritual
al Bisericii Mitropolitane sub îndrumarea Arhimandritului Metodie Alexiu doctor
în teologie, Tesalonic, 2017, pp. 101-105.