Nașterea Domnului: bucurie cu cutremur și înnoirea omului
În
urma postării textului Sf.
Grigorie de Nazianz – Cuvînt la Arătarea lui Dumnezeu, adică la Naşterea
Mîntuitorului de la adresa: https://hrabalexandru.blogspot.com/2025/12/sf-grigorie-de-nazianz-cuvint-la.html,
prezentăm și ideile principale:
Ideile
principale (esența textului)
1.
Nașterea lui Hristos ca bucurie și
cutremur
·
Bucurie pentru nădejdea mântuirii,
cutremur pentru nevrednicia noastră și realitatea păcatului.
2.
Trecerea de la întuneric la lumină
·
Hristos vine ca „Lumina cea mare” care
risipește necunoștința; se trece de la „umbre” la „adevăr”.
3.
Paradoxul întrupării
·
Cel fără trup Se întrupează; Cel nevăzut
Se vede; Cel necuprins Se încape — taina centrală a credinței.
4.
„Arătarea” și „Nașterea” sunt două
nume pentru aceeași taină
·
Dumnezeu Se arată neamurilor prin naștere;
praznicul e venirea lui Dumnezeu la oameni ca oamenii să se întoarcă la
Dumnezeu.
5.
Scopul întrupării: vindecare și
înnoire
·
Nu doar iertare, ci refacerea omului
(„zidirea mea din nou”), întoarcerea la viața cea bună.
6.
Felul creștin de a prăznui
·
Critică a sărbătoririi „lumești” (exces,
senzualitate, risipă) și chemare la praznic duhovnicesc (curăție, cumpătare,
milă).
7.
Dumnezeu: „pururea este”
·
Un pasaj teologic despre Dumnezeu ca
Ființă fără început și fără sfârșit, dincolo de vreme, greu de cuprins.
8.
Omul ca „a doua lume mică într-una
mare”
·
Omul e amestec de văzut și nevăzut:
pământesc și ceresc; chemarea lui e îndumnezeirea prin apropierea de Dumnezeu.
9.
Căderea și „pedeapsa” ca iubire de
oameni
·
Izgonirea, „hainele de piele”, moartea –
înțelese și ca medicament: oprirea răului, nu răzbunare.
10. Hristos
ia ce e al nostru ca să ne dea ce e al Lui
·
„Îmbogățirea” noastră prin „sărăcirea”
Lui; schimbul mântuitor.
11. Răspuns
polemic către cei ce micșorează dumnezeirea lui Hristos
·
Denunță selectarea doar a „celor smerite”
și ignorarea „celor înalte” din viața Domnului.
12. Chemarea
finală: intră activ în praznic
·
Îndemnuri concrete: cinstește Betleemul,
ieslea, magii, îngerii; fugi cu Hristos; suferă cu El; trăiește viața ca
ucenic.
Citate
esențiale
A.
Chemarea la praznic și atitudinea inimii
·
„Hristos Se naşte, slăviţi-L!” „Hristos
din ceruri, întîmpinaţi-L! Hristos pe pămînt, înălţaţi-vă!”
·
„Hristos este acum în trup, cu cutremur şi
cu bucurie vă veseliţi!”
B.
Trecerea la lumină
·
„Iarăşi întunericul se risipeşte, iarăşi
lumina ia înfiinţare.”
·
„Norodul ce şade întru întunericul
necunoştinţei să vadă lumina cea mare.”
·
„Umbrele trec, adevărul vine.”
C.
Paradoxurile întrupării (miezul dogmatic)
·
„Cel fără de trup Se întrupează.”
·
„Cel nevăzut Se vede, Cel nepipăit Se
pipăie.”
·
„Fiul lui Dumnezeu fiu al omului Se face.”
·
„Iisus Hristos, acelaşi astăzi şi în veci.”
D.
Ce sărbătorim, de fapt
·
„Praznicul de azi este arătarea lui
Dumnezeu, adică naşterea.”
·
„Venirea lui Dumnezeu către oameni, ca…
noi să ne întoarcem către Dumnezeu.”
·
„Lepădînd pe omul cel vechi, întru cel nou
să ne îmbrăcăm.”
E.
Cum să prăznuim (critica excesului)
·
„Să prăznuim… precum place lui Dumnezeu.
Nu lumeşte… ci duhovniceşte.”
·
„Neînfrînare e… tot ce este de prisos… mai
ales cînd alţii sînt flămînzi şi lipsiţi.”
·
„Să ne desfătăm în cuvîntul cel despre
Dumnezeu.”
F.
Despre Dumnezeu „pururea este”
·
„Dumnezeu a fost, este şi va fi… iar mai
bine să zic este pururea.”
·
„Eu sînt Cel ce sînt.”
·
„Nemărginit este Dumnezeu şi cu anevoie de
înţeles.”
G.
Omul: chip, chemare, îndumnezeire
·
„Îl zideşte pe om… din firea cea nevăzută
şi din cea văzută.”
·
„Ca pe o a doua lume mică într-una mare.”
·
„Prin plecarea către Dumnezeu, se
îndumnezeieşte.”
H.
Căderea și „doctoria” lui Dumnezeu
·
„Se îmbracă cu „hainele de piele”.”
·
„Moartea… curmarea păcatului.”
·
„Şi astfel munca se face iubire de oameni.”
I.
Schimbul mântuitor (Hristos ia al meu, îmi dă al Lui)
·
„Se îmbracă cu trup pentru trup…
curăţindu-l pe cel asemenea cu cel asemenea.”
·
„Cel ce îmbogăţeşte sărăceşte… ca eu să mă
îmbogăţesc cu dumnezeirea Lui.”
·
„O, minunată împreunare! O, prea-slăvită
amestecare!”
·
„Se împărtăşeşte de trupul meu, ca şi
chipul să-l mîntuiască.”
J.
Îndemnuri concrete de intrare în praznic
·
„Cinsteşte micul Vitleem, care te-a întors
din nou în rai!”
·
„Închină-te în faţa ieslei… ai fost hrănit
de Cuvîntul!”
·
„Aleargă cu steaua şi adu-I daruri cu
Magii.”
·
„Slavosloveşte împreună cu păstorii, cîntă
cu îngerii.”
·
„Fugi împreună cu Hristos cel gonit!”
·
„Răstigneşte-te cu El… ca să înviezi
împreună cu El.”
Notă editorială: Acest articol a fost redactat cu asistența inteligenței artificiale și revizuit de autor. Responsabilitatea pentru conținut aparține exclusiv autorului.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu