Despre cinstirea Maicii Domnului
Spunea
cineva într-o predică că informațiile despre Maica Domnului ar proveni din
evanghelii apocrife „aruncate” de Biserică și că, în aceste condiții, nu ar
avea sens să o cinstim.
Verificând
lucrurile, am înțeles că această afirmație nu este corectă din punct de vedere
istoric. Biserica nu a considerat niciodată scrierile apocrife ca Scriptură și
nu și-a întemeiat credința pe ele, dar nu le-a „aruncat”. Este adevărat că unii
Sfinți Părinți le-au menționat ocazional, însă doar ca surse istorice sau
tradiționale, nu ca autoritate biblică.
Cinstirea
Maicii Domnului se bazează pe Sfânta Scriptură și pe Tradiția vie a Bisericii,
care a existat înainte de canonizarea Noului Testament.
Mai
mult, credința Bisericii a fost dintotdeauna că Maica Domnului a rămas pururea
Fecioară, lucru care ține de misiunea ei unică în planul mântuirii. Și atunci
întreb, retoric: cum s-ar mai fi gândit ea să aibă alți copii, știind că a
născut pe Fiul lui Dumnezeu și că întreaga ei viață a fost legată de această
chemare unică? Însuși Dumnezeu a ales-o pentru acest plan. Iar Dumnezeu nu a
ales-o pe Maica Domnului întâmplător, ci pentru credința, curăția și smerenia
ei, dar mai ales pentru răspunsul ei liber: „Fie mie după cuvântul Tău”. O
alegere care ne arată că Dumnezeu lucrează cu libertatea omului și că
întruparea Fiului Său nu a fost un eveniment oarecare, ci o lucrare pregătită
cu grijă.
Un
argument biblic foarte clar este scena de la Cruce, unde Hristos o
încredințează pe mama Sa ucenicului Ioan. În contextul iudaic al vremii, acest
gest nu ar fi avut sens dacă Maica Domnului ar fi avut alți fii care să aibă
grijă de ea.
Un
exemplu al felului în care Biserica o cinstește corect este Soborul Maicii
Domnului (26 decembrie), sărbătoare așezată imediat după Nașterea Domnului.
Prin aceasta, Biserica arată limpede că Hristos este în centru, iar Maica
Domnului este cinstită pentru rolul ei unic în întruparea Lui, nu separat și nu
mai presus de El. În cele din urmă, rămâne și o întrebare simplă: cum poți
spune că Îl cinstești pe Fiul, dacă ignori sau disprețuiești pe mama pe care El
Însuși a ales-o și a cinstit-o? Cinstirea Maicii Domnului nu Îl umbrește pe
Hristos, ci dimpotrivă, arată cât de reală și profundă a fost întruparea Lui.
De aceea, Sfântul Ioan Damaschin spune că Maica Domnului a cunoscut prima
bucuria Învierii, nu ca o informație spectaculoasă, ci ca o concluzie firească:
cea care nu s-a despărțit de Fiul ei nici la Cruce, nici la mormânt, nu putea
fi lipsită de mângâierea Învierii.
Și
revenind, îmi vine în minte episodul în care Mântuitorul îl readuce la viață pe
fiul văduvei din Nain. Văzând durerea mamei din Nain, Hristos nu vede doar o
tragedie a clipei. În lacrimile acelei văduve se adună toată fragilitatea
femeii într-o lume în care ea trăia prin fiul ei. Înviindu-i fiul, Mântuitorul
nu face doar o minune, ci oprește prăbușirea unei mame care urma să rămână
singură, fără apărare, fără sprijin. Aceasta era condiția femeii din acea
perioadă.
Dar
această milă este și o anticipare. Hristos vede deja durerea Maicii Sale, care
nu va primi înapoi un fiu înviat la poarta cetății, ci va sta sub cruce, în
tăcere, lăsându-L să moară pentru lume. De aceea, o și încredințează ucenicului
Ioan. Și din nou aduc această întrebare: „Dacă ar fi existat alți fii ai Maicii
Domnului, de ce, pe cruce, Hristos nu i-ar fi încredințat Maica lor, ci o
dăruiește ucenicului iubit?”. Să nu uităm, la doisprezece ani, Evanghelia
vorbește despre un singur Copil „pierdut” și regăsit în Templu — Fiul Maicii
Domnului; Evanghelia nu pomenește niciun alt copil al Maicii Domnului care să
fi fost căutat împreună cu El/ei.
Astfel,
dacă Fiul lui Dumnezeu Se pleacă cu atâta milă asupra durerii unei mame
străine, cinstirea Maicii Domnului nu este un adaos omenesc, ci răspunsul
firesc la inima Evangheliei.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu