„Lăsaţi-mă să fiu mâncare fiarelor, prin care
pot dobândi pe Dumnezeu. Sunt grâu al lui Dumnezeu şi sânt măcinat de dinţii
fiarelor, ca să fiu găsit pâine curată a lui Hristos”
Sfântul Ignatie Teoforul
Sfântul Ignatie Teoforul și tăierea porcilor
Hrab Alexandru
Ne apropiem cu pași repezi de marele praznic al
Nașterii Domnului. Televiziunile și presa din țara noastră ne ademenesc cu tot
felul de programe și filme de „Sărbătoare” care mai de care să ne țină în fața
televizorului sau a calculatorului atunci când citim presa pe internet. Să nu
mai vorbim de cluburi care organizează tot felul de petreceri, unde ne simțim
bine numai de Micul Prunc născut în ieslea din Betleem nu ne amintim.
Dar mai înainte de data 25 decembrie, presa
vuiește de un alt mare eveniment în România, tăierea porcului de Ignat sau
pomana porcului. A nu știți data? Ba da, v-ați prins! Este 20 decembrie când
Biserica Ortodoxă îl pomenește pe Sfântul Ierarh Ignatie Teoforul, Episcopul
Antiohiei, sfânt mucenic. Din păcate ca membrii ai Bisericii Ortodoxe în loc
să-i aducem cinstire Sfântul Ignatie, îl cinstim pe porc. Toate acestea poate
și din cauză că nu-i știm viața și faptele mărețe ale acestui Sfânt martir.
Este adevărat că informaţiile pe care le avem
despre Sfântul Ignatie al Antiohiei sunt foarte puţine. Se crede că ar fi fost
al treilea episcop al Antiohiei dacă primul ar fi fost Sfântul Petru sau al doilea
dacă primul era Evod. După unii autori poartă numele de Teofor fiindcă ar fi
fost acel copil luat în braţe de Mântuitorul Iisus Hristos „Şi
luând un copil, l-a pus în mijlocul lor şi, luându-l în braţe, le-a zis:Oricine va primi, în numele Meu, pe unul din aceşti copii pe Mine
Mă primeşte; şi oricine Mă primeşte, nu pe Mine Mă primeşte, ci pe Cel ce M-a
trimis pe Mine”(Marcu
9, 36-37), ori că la moartea lui când i-a fost despicată inima în două ar fi
apărut în ea cu litere de aur Iisus Hristos, sau pentru harul pe care îl purta
de la Dumnezeu, aşa cum se semna şi în scrierile sale. Cele mai multe informaţi
le găsim în epistolele sale, şapte la număr (Efeseni, Magnezieni, Tralieni,
Romani, Filadelfieni, Smirneni şi una către Policarp, Episcopul Bisericii din
Smirna) pe care le-a scris în drumul său spre Roma, către locul martiriu.
Au scris despre această personalitate Irineu (Adv. haer.,V, 28, 4), Origen (Despre rugăciune, 20; Comentariu la Cântarea Cântărilor,
Introducere; Comentariu la Luca,
Omilia VI, 3), Eusebiu (I. B., III,
36), Ieronim (De vir. ill., 16);
Sfântul Atanasie cel Mare şi Sfântul Vasilie citează din Epistola sa către
Efeseni, iar Sfântul Ioan Gură de Aur îl engomiază într-o cuvântare[1].
Sfântul Ignatie al Antiohiei este una din
figurile măreţe ale Bisericii creştine primare. El face parte din grupul
Părinţilor Apostolici, deci al acelor Părinţi bisericeşti care au fost ucenici
direcţi ai Sfinţilor Apostoli sau pe care tradiţia bisericească îi recunoaşte
ca atare şi care au redat în scrierile lor cu fidelitatea învăţătura primită de
la Sfinţii Apostoli[2].
Este primul Părinte şi Învăţător al Bisericii, aşa cum este şi primul mare
teolog după Apostoli[3].
Aşa cum remarca şi Sfântul Ioan Gură de Aur: „dacă, deci, prilejul ne îndeamnă la istorisirea
faptelor drepte ale fericitului acestuia, mintea se tulbură şi se află
încurcată, neştiind ce să povestească în primul, în al doilea sau în al treilea
rând: şi mulţimea laudelor cuvenite izvorăsc de pretutindeni. Şi acelaşi lucru
îl pătimim ca şi când ar întra cineva într-o grădină şi, văzând acolo mulţi
trandafiri, multe rozarii, pajişti cu vioarele şi atât de mulţi crini şi multe
alte flori de primăvară, diverse şi felurite, nu ştie pe care să o privească
mai întâi, privirile fiindu-i atrase de fiecare cele văzute. Tot aşa şi noi,
intrând în grădina duhovnicească a faptelor Sfântului Ignatie, văzând nu doar
flori primăvăratice, ci contemplând însuşi rodul felurit şi divers al Duhului
Sfânt, ne tulburăm şi suntem în încurcătură, neştiind unde să ne odihnim mai
întâi mintea, fiecare din cele văzute distrăgând privirea de la cele din
preajma lor şi atrăgând ochiul sufletului către contemplarea propriei
vrednicii.”[4]
Pentru că adevărul, caracterul direct şi siguranţa cuvintelor sale dau impresia
unui bărbat într-adevăr apostolic[5].
Sfântul Ignatie a încercat să pună o bază în
vremea sa, pentru religia întemeiată de Mântuitorul Hristos. El va reuşi să
îmbogăţească terminologia creştină cu unele cuvinte din limbajul contemporan
lui, din mediul iudaic, gnostic, elen, care vor fi îmbogăţit lumea creştină. Pe
bună dreptate a primit numele de teolog pentru că prin el Biserica face un pas
înainte spre fundamentarea teologică a mersului ei şi nu mai abordează
problemele ei ocazional şi practic, ci mai ales teologic.[6] Aşa cum
remarca şi Sfântul Ioan Gură de Aur, harul Sfântului Duh a adus multe roade
pentru Sfântul Ignatie deoarece a vorbit în scrierile sale si a adus mărturie
despre Sfânta Treime, despre Mântuitorul Iisus Hristos pe care îl considera una
cu Tatăl, om adevărat şi Dumnezeu adevărat, despre Sfânta Fecioară Maria, pe
care o considera Fecioară şi Născătoare de Dumnezeu. A vorbit foarte mult şi
foarte frumos despre Ierarhia Sacramentală în Biserică, (episcop, preot şi
diacon), considera că fără episcop nu există Biserică şi tot odată îndemna la
supunere faţă de aceasta. A vorbit despre Sfintele Teine, mai precis despre
trei dintre ele: botez, euharistie şi mărturisirea păcatelor. Cu referire la
Euharistie atrage din nou atenţia că săvârşitorul ei este episcopul.
Astfel teologia Sfântului Ignatie are amprenta
unei mari opere, este autentică şi a devenit gândire, etos şi Tradiţie a
Bisericii, pentru că este pastorală, constituie expresia şi continuare a
Tradiţiei apostolice şi a fost creată prin îndrumarea Sfântului Duh[7].
Despre martiriul său se ştie că a avut loc în
vremea Împăratului Traian, fie din cauza unei persecuţi scurte asupra Biserici
Creştine, fie în urma războiului câştigat de Împăratul Traian cu Dacii. Se
crede că a trecut spre veşnicie ca martir în anul 107 la Roma. Pe drumul de la
Antiohia către Roma a fost păzit de zece soldaţi pe care îi numea leoparzi, el
se purta foarte bine cu ei, iar ei foarte rău, „din in Siria până la Roma, mă lupt cu fiarele pe uscat şi pe apă, ziua
şi noaptea, legat de zece leoparzi, adică o grupă de ostaşi care se fac şi mai
răutăcioşi când primesc răsplăţi[8]”. A avut o dragoste pentru Hristos şi
pentru moartea martirică încât le scrie romanilor: „mă tem, însă, ca dragostea voastră să nu-mi facă nedreptate; că vouă că
este uşor să faceţi ce voiţi; dar mie îmi este greu să dobândesc pe Dumnezeu,
dacă voi nu mă veţi cruţa”[9]. Aşa cum cu mai multă tărie le cere
acest lucru şi prin cuvintele „scriu
tuturor Bisericilor şi le poruncesc tuturora, că eu de bună voie mor pentru
Dumnezeu, dacă voi nu mă împiedicaţi. Vă rog să nu-mi arătaţi o bunăvoinţă
nepotrivită. Lăsaţi-mă să fiu mâncare fiarelor, prin care pot dobândi pe
Dumnezeu. Sunt grâu al lui Dumnezeu şi sânt măcinat de dinţii fiarelor, ca să
fiu găsit pâine curată a lui Hristos”[10]. Ajuns la Roma este aruncat fiarelor
sălbatice unde îţi încredinţează sufletul în mâinile lui Hristos pe care l-a
slujit o viaţă întreagă.
Încercând în câteva cuvinte să prezentăm viața
acestui om măreț, ne punem întrebarea să ne punem întrebarea dacă se mai cade
să tăiem porcii în ziua de prăznuire a acestui Sfânt? Se cuvine să reamintim că
în Biserica Ortodoxă este sărbătorit la 20 decembrie şi în 29 ianuarie când se
sărbătoreşte aducerea moaştelor sale de la Roma la Antiohia, și să amintim că în
Biserica Catolică prăznuirea lui se face la 1 februarie.
Datori suntem cu toți să ne încredințăm
Sfântului Ignatie ca el să ne poarte în rugăciunile sale către Dumnezeu, să-i
cercetăm opera, pentru că prin ceea ce a scris, noi putem să descoperim un
model autentic, de urmare a lui Hristos.
Bibliografie
- ***Biblia sau Sfânta Scriptură, tipărită sub îndrumarea și cu purtarea de grijă a Prea Fericitului Părinte TEOCTIST Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române cu aprobarea Sfântului Sinod, ed. IBMBOR, București, 2006.
- ***Părinţi şi scriitori bisericeşti, vol. I Scrierile Părinților Apostolici, traducere note și indici de Pr. D. Fecioru, ed. E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1979.
- Ioan, Gură de Aur, Sfântul, Întru lauda Sfinţilor Mucenici, traducere din limba greacă, studiu introductiv şi note de Petka Grigoriu, ed. Ars Longa, 2007.
- Papadopulos, Prof. dr. Stylianos, G., Patrologie, vol. I, traducere de Lector dr. Adrian Marinescu, ed. Bizantină, Bucureşti, 2006.
- Voicu, Arhid. prof. dr. Constantin, Studii de teologie patristică, ed. E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 2004.
[1]
Părinţi şi scriitori bisericeşti, vol.
I Scrierile Părinților Apostolici, traducere
note și indici de Pr. D. Fecioru, ed. E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1979, p. 147.
[2]
Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de teologie patristică, ed. E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 2004, p. 24.
[3]
Prof. Dr. Stylianos G. Papadopulos, Patrologie,
vol. I, traducere de Lector dr. Adrian Marinescu, ed. Bizantină, Bucureşti,
2006, p. 168.
[4]
Sfântul Ioan Gură de Aur, Întru lauda
Sfinţilor Mucenici, traducere din limba greacă, studiu introductiv şi note
de Petka Grigoriu, ed. Ars Longa, 2007, Iaşi, p.133.
[5]
Prof. Dr. Stylianos G. Papadopulos, op.
Cit., p. 168.
[6]
Idem, p. 168.
[7]
Ibidem, p. 169.
[8]
Sfântul Ignatie, „Epistola către Romani”, V, 1, în Părinţi şi scriitori bisericeşti, vol. I, …p. 176.
[9]
Idem, I, 2 p. 174.
[10]
Idem, IV, 1 p. 175.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu