Faceți căutări pe acest blog

luni, 25 mai 2015

Dăruind vei dobândi la Lovrin (FOTO)



Dăruind vei dobândi la Lovrin


        

   Elevii claselor a IV-a A si a IV-a B, împreună cu domnul profesor de religie Alexandru Hrab au organizat o campanie de strângere de fonduri pentru bătrânii de la Azilul din Comloșu Mare. Din banii adunați în urma vânzării unor obiecte artizanale religioase, confecționate de elevi, bătrânii au primit pachete de alimente. Mulțumiri elevilor, doamnelor învățătoare Mariana Molcut, Catalina Savuca, Ileana Hutan, Elena Simicin, pr. paroh Paul Iosivuț si primariei Lovrin. Mulțumim și doamnei director Claudia Hodorog pentru sprijin.
Prof. Olivian Dulea

         „Săptămâna altfel” a debutat la Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu din Lovrin cu o expoziție cu vânzare de icoane și obiecte pascale. Expoziția a avut loc duminică 5 aprilie, în biserica Parohiei Ortodoxe Lovrin cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” din Protopopiatul Sânnicolau Mare. Protagoniștii expoziției au fost elevii claselor a IV-a și cei care participă la orele de cateheză ale programului „Hristos împărtășit copiilor”. Aceștia, sub îndrumarea domnului profesor de Religie Hrab Alexandru Sorin și cu binecuvântarea părintelui paroh Paul Iosivuț au pregătit toate obiectele necesare acestei expoziții. Manifestarea a avut ca scop apropierea elevilor și a părinților acestora de Biserică, ajutorarea unor familii nevoiașe din parohia Lovrin și prezentarea bunei colaborări dintre Şcoală și Biserică și implicit dintre directorul instituției școlare doamna Claudia Hodorog, și ale doamnelor învățătoare de la ciclul primar. „Îi dăm slavă lui Dumnezeu pentru că putem spune că această manifestare a fost o binecuvântare. Bucuria s-a putut citit pe chipurile elevilor care s-au nevoit și s-au străduit să confecționeze cât mai multe obiecte pe care să le pună în valoare în așa fel încât să poată ajuta cât mai multe persoane aflate în suferință. De asemenea, putem spune că expoziția nu a fost doar rodul muncii elevilor, ci al întregi comunități formate din preotul paroh, cadrele didactice de la Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu din Lovrin și părinții elevilor de aceea un gând de rugăciune, de mulțumire și apreciere se îndreaptă spre toate persoanele implicate în acest proiect” a precizat domnul profesor Hrab Alexandru Sorin.

Sursa: http://mitropolia-banatului.ro/daruind-vei-dobandi-in-parohia-lovrin/














































































































miercuri, 6 mai 2015

Crearea de jocuri online în limba română. Rebus, cuvinte încrucișate, crearea de itemi, amestecare de cuvinte etc II


Crearea de jocuri online în limba română.
(Rebus, cuvinte încrucișate, amestecare de cuvinte etc)
         
   Într-o postare pe blog la adresa http://hrabalexandru.blogspot.ro/2015/04/programe-si-site-uri-de-ajutor-in.html am prezentat unele programe și site-uri web necesare pentru activitatea didactică.
            Astăzi prietenul de pe FACEBOOK domnul Radu Capan administratorul site-ului http://www.cateheza.ro/ mi-a prezentat la adresa:
un loc special unde putem crea Rebus, Labirint, Cuvinte ascunse etc necesare pentru activitatea didactică. Domnul Capan ne prezintă de exemplu pentru Rebus și explicațiile despre cum putem să-l folosim și cum putem să-l aducem în word http://www.cateheza.ro/generatoare/rebus/.
            Tot ce trebuie să facem este să ne crem un cont pe http://www.cateheza.ro/ și gata. Vom găsi pe acest site și multe alte materiale pentru activitatea didactică.
            Ceea ce este important și de reținut este faptul că domnul Radu Capan a reușit să creeze un astfel de site special pentru noi cei din România și doar din dorința de a-i ajutat pe profesori și pe cateheți în activitatea didactică.


luni, 4 mai 2015

Întrebarea 78 I se îngăduie predicatorului mirean să se urce și să propovăduiască din tronul arhieresc sau să stea doar pe prima treaptă a acestuia, și aceasta cu pogorământ?

 



Întrebarea 78

I se îngăduie predicatorului mirean să se urce și să propovăduiască din tronul arhieresc sau să stea doar pe prima treaptă a acestuia, și aceasta cu pogorământ?

Înainte să răspundem la această întrebare a preacucernicului preot, este nevoie să clarificăm anumite lucruri.

Tronul canonic al episcopului nu este cel care, se găsește în partea dreaptă a bisericii, ci cel care se înalță în fundul absidei sfântului Altar, exact în spatele Sfintei Mese. Adică este „scaunul cel de sus”, tronul central, care după ermineuții bizantini ai sfintei Liturghii, preînchipuie tronul slavei Domnului sau pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, care, prin nașterea mai presus de fire, s-a făcut tronul Împăratului slavei.

În bisericile vechi, mai ales în catedralele mitropolitane, exista și mai există încă acest tron. În acesta urcă arhiereul după Vohodul Mic al Sfintei Liturghii și aici rămâne și astăzi în timpul cântării „Sfinte Dumnezeule…”. În aceasta este interzisă urcarea nu doare a preoților slujitori, ci și a arhiereului din altă eparhie, când slujește episcopul locului în biserica eparhiei lui.

În mod special, el este legat și de întronizarea, după tradiție, a noilor arhierei, care, împreună cu celelalte prerogative pe care le au în eparhia lor, au și „înscăunarea în tronul cel sfânt”. Cu mult mai mult este interzisă urcarea pe tron a oricărui mirean.

Celălalt tron care se află în partea centrală a  bisericii este mult mai nou și a fost pus acolo după înălțarea catapetesmei, pentru ca arhiereul să se urce la adunările liturgice, astfel încât să fie văzut de popor.

În izvoare este numit „strana arhiereului” sau „stana stăpânului”. După o altă versiune era tronul împăratului bizantin, pe care într-un mod oarecare îl moștenea arhiereul eparhiot după căderea împărăției, chiar dacă este știut că și înainte de cucerire aveau un asemenea tron, în naos, și arhiereii.

La mănăstiri, îl folosește egumenul la marile sărbători și, când este prezent suveranul, îi cedează acestuia locul de cinste. În Bisericile slave nu există un asemenea gen de tron arhieresc. Prin ceea ce am scris, nu vrem să subestimăm sfințenia lui. Acesta este tronul episcopului și chiar în lipsa lui este tămâiat de preot și diacon, înaintea lui înclinându-se slujitorii, la vremea potrivită.

Deoarece acum predicatorul, cleric sau mirean, învață poporul în timpul Sfintei Liturghii sau în timpul altor slujbe cu permisiunea și la porunca episcopului, nu este păcat dacă folosește și strana arhierească pentru rostirea predicii sfinte.

De altfel, în multe bisericii, scaunul arhieresc este doar semnul locului sfânt, căci din pricina poziției lui și a înălțimii, poate să fie folosit ca scaun. Este de la sine înțeles că predicatorul se va urca și va sta în acesta cu evlavia și reținea cuvenită. Dacă va sta pe trepte sau va păși pe pardoseala tronului, depinde de înălțimea scaunului arhieresc și de înălțimea treptelor, care de multe ori sunt mai puțin practice, încât vorbitorului să simtă confort elementar în starea și în mișcările lui. Această chestiune, însă, este pe planul doi. Esențialul este să se audă cuvântul lui Dumnezeu cât mai des cu putință și să se folosească drept amvon și strana arhiereului, lucru care, de altfel s-a impus aproape peste tot[1].



[1] Ioannis Foundoulis, Dialoguri liturgice. Răspunsuri la problemele liturgice, vol. I, traducere Preot Victor Manolache, ed. Bizantină, București, f.a., pp. 145-146.

Le este îngăduit predicatorilor mireni să îmbrace rasă când vorbesc în biserică și după aceea s-o scoată?

 



Le este îngăduit predicatorilor mireni

să îmbrace rasă când vorbesc în biserică și după aceea s-o scoată?

Predicatorului mirean care propovăduiește cuvântul lui Dumnezeu în biserică socotesc nu numai că i se îngăduie, dar i se impune să poarte rasa în timpul predicii dumnezeiești.

Dacă se înveșmântează cu haina aceasta psalții și paraclisierii, care săvârșesc în biserică lucrări mai mici, cu mult mai mult cel care, împreună cu preotul liturghisitor, împlinește slujirea sfântă în adunarea creștină, adică vestirea voii lui Dumnezeu, această demnitate profetică a Domnului.

Astfel, înfățișarea lui devine serioasă, plină de respect și potrivită cu înalta lucrare pe care o săvârșește. Înveșmântarea vorbitorului cu haina sfântă, arată în mod expresiv că predicatorul nu vorbește de la sine, nici nu-și propovăduiește învățăturile proprii, ci este organul Bisericii, care, la porunca și cu voia episcopului, învață poporul și tâlcuiește cuvântul lui Dumnezeu, slujind astfel, după apostolul Pavel, Evanghelia lui Dumnezeu (Romani 15, 16)[1].



[1] Ioannis Foundoulis, Dialoguri liturgice. Răspunsuri la problemele liturgice, vol. I, traducere Preot Victor Manolache, ed. Bizantină, București, f.a., p. 144.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly

Totalul afișărilor de pagină