Crâmpeie
despre educația copiilor în
gândirea
Sfântului Ion Gură de Aur[1]
prof. de Religie Hrab Alexandru Sorin
Anul
2015 este pentru Patriarhia Română: Anul
omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi şi Anul comemorativ al Sfântului
Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii. De aceea, se cuvine să acordăm o atenție
deosebită misiunii educării copiilor așa cum a perceput-o Sfântul Ioan Gură de
Aur cel care a fost unul din luminătorii familiei.
Problema educării copiilor „n-a fost neglijată de marii didascăli (n.n. dascăli) ai Bisericii: sf. Vasile cel Mare († 397), sf. Grigorie al Nisei († c. 395), sf. Grigorie Teologul († 389-390), fericitul Ieronim († 42), fericitul Augustin († 430)”[2], dar nici unul dintre ei nu au acordat o așa mare importanță precum a arătat-o Sf. Ioan Gură de Aur[3]. Cea mai importantă lucrare a Sfântului Ioan rămâne Despre creșterea copiilor, un tratat de educație al micilor creștini, și nu doar pentru timpul său, cât și pentru timpul nostru, deoarece „tema și abordarea Părintelui antiohian au fost reluate mai târziu de către părintele pedagogiei moderne, Jan Amos Comenius”[4].
Pentru Sfântul Părinte, copiii sunt darul lui Dumnezeu, „mângâiere foarte mare în stricăciunea
survenită a morții oamenilor […] încât în locul celor care mor să învieze alții”[5].
Fiind darul lui Dumnezeu, ei trebuie să primească o educație creștină, pentru
că „atunci când vor avea evlavie și
iubire de Dumnezeu, se vor deosebi și în vița pământească prin virtuțile lor.
Căci toți îl respectă și-l prețuiesc pe omul virtuos și bun, chiar dacă ar fi
el cel mai sărac; dimpotrivă, îl scârbesc și-l urăsc pe cel rău, chiar dacă ar
fi el cel mai bogat”[6].
Iar educația creștină pornește din momentul punerii numelui: „Să intre, așadar în casă numele sfinților
prin numele ce se dau copiilor. Prin asta se educă nu numai copilul, ci și
tatăl când vede că este tatăl lui Ioan, al lui Ilie sau a lui Iacov”[7]
pentru că „numele este un indiciu de
virtute”[8].
Trebuie să remarcăm că educația copiilor începe treptat,
respectând particularitățile de vârstă, însă primul lucru pe care trebuie să-l
facă părinții, este să-l ducă pe copil de mic la biserică așa cum a făcut
Sfânta Ana, mama lui Samuel[9].
Grija pentru biserică trebuie să rămână principala preocupare a părinților: „Atunci când îi trimitem la școală și ei știu
că au răspunderi: să învețe și să-și facă lecțiile. Ața ar trebui să meargă și
la biserică, ca la școală. Noi trebuie să-i ducem, nu să-i lăsăm pe mâna
altora. Să mergem împreună și să ascultăm împreună slujba și apoi să le cerem
să-și amintească ce-au auzit și ce au învățat. Numai așa îi vom putea corecta
ușor și pe nesimțite. Dacă și acasă copii vă aud tot timpul discutând ca niște
creștini cu frica lui Dumnezeu și le dați sfaturi bune, aceste semințe vor de curând
un rod bogat”[10].
După
mersul la biserică, urmează învățarea celui mic Sfânta Scriptură: „După ce copilul a crescut mai mare, spune-i
și întâmplări care să-i sădească în suflet mai multă frică de Dumnezeu. Când
mintea lui e încă fragedă nu-i pune lui astfel de poveri, ca să nu se sperie.
Dar când este de cincisprezece ani, și chiar mai mult, să audă relatări de
gheenă. Dar mai bine, când este de zece, opt ani și mai puțin chiar, să audă în
toată amănunțimea istoria potopului, a Sodomei, istorisirile despre cele
petrecute în Egipt, toate câte sunt pline de pedepse trimise de Dumnezeu pentru
oameni. Când crește mai mare, să audă istorisiri din Noul Testament, din timpul
harului, istorisiri despre gheenă. Îngrădește-i auzul cu aceste relatări și cu
altele nenumărate pe care le ai din propria ta experiență”[11].
Învățarea Sfintei Scripturi trebuie se fie îngrădită cu relatări din experiența
proprie a părinților, iar apoi cu cele două medicamente: postul și rugăciunea:
„Copilul trebuie să învețe să postească,
cel puțin de două ori pe săptămână, miercurea și vinerea […] Copilul trebuie
învățat să se roage cu căldură și cu cucernicie […] În general să ne străduim
să-i insuflăm caracterul unui om sfânt. Un copil care nici nu jură, nici nu
vorbește urât, nu înjură și nu urăște, ci în loc de toate acestea postește și
se roagă, va fi cu siguranță un om foarte înțelept”[12].
Este foarte clar că Sfântul Ioan acordă o importanță
deosebită educării copiilor, arătându-le părinților prin comparație că sunt
preocupați mai mult de alte lucruri neesențiale decât de educația adevărată pe
care o merită copiii: „Îi socotim de mai
puțin preț decât chiar vitele! Mai multă grijă avem de măgari și de cai decât
de copii! Dacă ai un catâr, mare îți e grija să găsești un vizitiu bun și
priceput; să nu fie crud, hoț sau bețiv și să-și cunoască meseria. Dar când e
vorba să căutăm un pedagog pentru sufletul copilului nostru, îl luăm la
întâmplare pe cel dintâi venit. Și doar nu este o artă mai mare ca aceasta.
Care artă poate fi egală cu arta de a educa sufletul copilului, de a-i forma
mintea tânărului? Cel care practică această artă trebuie să fie mai priceput și
mai talentat decât un pictor și decât un sculptor. Noi însă de arta aceasta nu
ne interesăm deloc, ci urmărim numai un singur scop: să le fie instruită limba
ca să ajungă buni oratori. Și aceasta o facem tot de dragul banilor. Nu le
instruim limba ca să poată vorbi, ci ca să poată câștiga bani”[13].
Foloasele pentru grija față de educarea copiilor se vor vedea atunci când
părinții vor ajunge la bătrânețe pentru că cei educați corect și în frica de
Dumnezeu vor avea grijă de bătrânețile părinților, iar ceilalți nu, ci vor fi
durere pentru părinții lor.[14].
Sfântul Ioan nu le-a uitat nici pe acele familii care nu
au primit copii, arătând că nu trebuie să pună „nașterea de copii nici pe seama împreunării cu soții, nici pe seama
altui lucru, ci s-o atribuie Creatorului tuturor, Care din nimic a adus la
viață neamul omenesc și poate să-l îndrepte iarăși când se arată vreo neputință”[15]
și nici că aceasta este urmare a păcatului[16].
Ca mulțumire a grijii părinților față de ei, nici copiii
nu trebuie să se arate mai prejos, ci și ei trebuie să le mulțumească
arătându-le purtare de grijă până la sfârșitul vieții: „Domnul Iisus Și-a încredințat mama de pe cruce ucenicului Său. El ne-a
învățat în felul acesta că suntem datori a-i îngriji pe părinții noștri până la
ultima lor suflare”[17].
Iar prin calitățile lor trebuie „să se
distingă prin cumințenie și să fie lăudați de oameni și de Dumnezeu. Să învețe
să-și stăpânească stomacul, să stea departe de lux, să fie economi, iubitori și
să învețe să se conducă singuri”[18].
Privită
prin ochii Sfântului Ioan Gură de Aur, educația devine o poartă și un drum spre
împărăția lui Dumnezeu. Altruismul, frica de Dumnezeu și încredințarea în
ajutorul Lui, bunătatea și evlavia împletite de rugăciune și deprinderea de
citire a Sfintelor Scripturi împreună cu mersul la biserică sunt calitățile pe
care trebuie să le însușească fiecare copil în familia sa. Doar așa și copiii
vor ajunge să le mulțumească părinților arătându-le purtare de grijă până la
sfârșitul vieții.
[1] „Educația copiilor, în gândirea Sfântului Ioan Gură
de Aur”, în Învierea, revista
Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Timișoarei, serie nouă, anul XXVI, nr. 37-38
(571-572), Iulie-August 2015 pp. 64-65.
[2] D. Fecioru, Ideile Pedagogie ale Sf. Ioan Hrisotom,
Tipografia Cărților Bisericești, București, 1937, p. 1.
[3] Ibidem, p. 1.
[4] Dorin Opriș, Dimensiuni creștine ale pedagogiei moderne,
ediția a III-a, ed. Didactică și Pedagogică, R.A., București, 2012, p. 179.
[5] Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvinte de Aur, Nunta, familia și
problemele lor…, p. 187.
[6] Idem, Problemele vieții, traducere de Cristian
Spătărelu și Daniela Filioreanu, ed. Cartea Ortodoxă/Egumenița, f.l., f.a., p.
123.
[7] Sfântul Ioan Gură de
Aur, „Despre creșterea copiilor” în Sfântul Ioan Gură de Aur, „Despre slava
deșartă și despre creșterea copiilor” în Sfântul Ioan Gură de Aur, Despre Feciorie. Apologia vieții monahale.
Despre creșterea copiilor, traducere din limba greacă veche și note de
Preotul profesor Dumitru Fecioru, ed. IBMBOR, București, 2007, p. 413.
[8] Ibidem, p. 413.
[9] Idem, Cuvinte de Aur, Nunta, familia și problemele
lor…, p. 187.
[10] Idem, Părinți, copii și creșterea lor,
culegere de texte patristice și traducerea lor în neogreacă de Ieromonah
Benedict Aghioritul, traducere din neogreacă: Zenaida Anamaria Luca, ed.
Panaghia, f.a., f.l., p. 68.
[11] Idem, „Despre creșterea copiilor”…, p. 414.
[12] Idem, Părinți, copii și creșterea lor…, pp.
116-117.
[13] Idem, „Omilii la Matei”
în Scrieri partea a treia, PSB 23, traducere, introducere, indici și note
de Pr. D. Fecioru, ed. IBMBOR, București, 1994, p. 695-696.
[14] Idem, Cuvinte de Aur, Nunta, familia și problemele lor…, p. 252.
[15] Ibidem, p. 192.
[16] Ibidem, p. 193.
[17] Idem, Părinți, copii și creșterea lor…, p. 10.
[18] Ibidem, p. 13.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu