!!!Important!!!

Acest blog reprezintă strict părerile mele.
Orice asociere între numele meu și documentele oficiale legate de ora de Religie (lecții, fișe, manuale, programe școlare etc) sau cu acțiunile oficiale ale Bisericii Ortodoxe Române sau ale Arhiepiscopiei Timișoarei ori ale Școlii Gimnaziale Satchinez nu-și are menirea. Aceste instituții nu pot fi responsabile pentru postările mele și nici trase la răspundere!


marți, 5 mai 2015

Sens și semnificație pentru Cartea lui Iov

Noi înșine ajungem în repetate rânduri, atunci când trecem printr-un necaz, să ne întrebăm: „Ce-am făcut eu ca să merit asta?” […]Răspunsul lui Dumnezeu vorbește despre atotputernicia și despre atotștiința dumnezeirii, care nu pot fi cuprinse și înțelese întru totul de mintea omenească. […]Noi, oamenii, nu vom reuși niciodată să-I înțelegem întru totul intențiile și din această cauză avem impresia uneori că totul este un haos, că nimic nu mai are logică. […]Trebuie să fim buni dezinteresat, să fim buni pentru că așa vrem noi, pentru că așa am ales noi, liberi și în deplină cunoștință de cauză.

Sens și semnificație pentru Cartea lui Iov

              Cartea lui Iov pornește de la una dintre cele mai dificile probleme pe care și-a pus-o omul în toate timpurile: dacă Dumnezeu este drept, atunci de ce trebuie să sufere și oamenii buni? Noi înșine ajungem în repetate rânduri, atunci când trecem printr-un necaz, să ne întrebăm: „Ce-am făcut eu ca să merit asta?” iar apoi continuăm, la fel ca Iov: „nimeni nu-mi face dreptate” (Iov 19: 7). Atât în vremea lui Iov, cât și în zilele noastre există felurite răspunsuri la această întrebare, cum ar fi: cel aflat în suferință își ispășește astfel păcate personale, sau ispășește păcate de-ale vreunor strămoși, etc. Oricât ni s-ar părea de neverosimil, răspunsul dumnezeirii, așa cum este el consemnat în carte, nu dă dreptate nici strigătelor de revoltă ale lui Iov, nici explicațiilor raționale ale prietenilor lui și nici nu răspunde în cele din urmă la problema suferinței. Răspunsul lui Dumnezeu vorbește despre atotputernicia și despre atotștiința dumnezeirii, care nu pot fi cuprinse și înțelese întru totul de mintea omenească. În final, cartea confirmă că omul drept și nevinovat înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor nu este scutit de suferință, iar suferință nu vine obligatoriu ca plat a păcatelor săvârșite. Concluzia implicată în răspunsul lui Domnului ne răstoarnă întreg sistemul de valori. Ajunși în acest punct, realizăm că problema pe care o discută cartea este, de fapt: cum ne putem raporta la un Dumnezeu, dacă nu-I înțelegem logica? Crezând în El și împlinindu-I voia- este răspunsul, deoarece El este Creatorul și Proniatorul lumii, a cărei cunună ne-a așezat pe noi. Noi, oamenii, nu vom reuși niciodată să-I înțelegem întru totul intențiile și din această cauză avem impresia uneori că totul este un haos, că nimic nu mai are logică. Chiar dacă nu putem înțelege de ce suferă inocenții, de ce permite Dumnezeu atâtea nenorociri, simplul fapt că noi nu înțelegem nu înseamnă că Dumnezeu nu mai este atotputernic, vrednic de cinstire și închinăciune.
                   Pe de altă parte, cartea lui Iov mai vorbește și despre modul cum avem de împlinit voia lui Dumnezeu. Dacă este să luăm ca model opinia prietenilor lui Iov, atunci ar însemna că noi trebuie să lucrăm binele pentru a ne lua răsplata. Faptele noastre bune ar fi răsplătite de binefacerile lui Dumnezeu. Astfel târgul ar fi încheiat și toată lumea ar fi mulțumită. Dar să nu uităm că încă din Deuteronom se arată următorul lucru: Dumnezeu nu dorește ca omul să-I facă voia de teamă, ca un rob, sau ca un slujbaș care este plătit. Binele săvârșit în numele lui Dumnezeu trebuie însoțit cu sinceritate și dus la capăt fără a așteptat vreo răsplată pământească (Romani 8:15, I Ioan 4:18). Trebuie să fim buni dezinteresat, să fim buni pentru că așa vrem noi, pentru că așa am ales noi, liberi și în deplină cunoștință de cauză: să fim buni, adică să fim asemenea lui Dumnezeu, Care ne-a chemat pe toți la sfințenie.
                  În Cartea lui Iov nu vom găsi, așadar, atât explicații la problema suferinței, cât o ilustrare a ceea ce stă, probabil, la baza sfințeniei: în ciudat a tot ce i se întâmplă, dreptul Iov refuză să se lepede de Dumnezeu, iar răul nu poate trece peste voința lui. Ce ne lipsește nouă pentru ca să fim sfinți? Răspunsul este chiar aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cuvântul Ortodox

Cuvântul Ortodox

Sinpro

Sophia.ro

Libris.ro

Elefant.ro

Totalul afișărilor de pagină